Začíná stavba úseku D35, který odvede dopravu z Vysokého Mýta

16. listopad 2023

U Vysokého Mýta dnes začíná stavba dalšího úseku D35. Šest kilometrů dlouhá část dálnice bude zároveň sloužit jako obchvat města, ze kterého po desítkách let odkloní tranzitní dopravu.

Práce na úseku Vysoké Mýto - Džbánov začnou oficiálně dnes a trvat by měly maximálně dva roky. Dálnice povede východně kolem Mýta, a z mapy je patrné, že to bude skutečně jen obchvat města. Začínat totiž bude zhruba 400 metrů před Vysokým Mýtem (ve směru od Holic) a končit bude jen pár set metrů za autodromem u vysokomýtského letiště.

Schéma dálnice D35 v úseku Vysoké Mýto - Džbánov

Jde o druhou letos zahájenou stavbu dálnice v Pardubickém kraji - od května se totiž staví i D35 mezi Janovem a Opatovcem na Svitavsku.

Na odklonění dopravy mimo centrum města čeká Vysoké Mýto desítky let. Současný průtah byl postavený v 70. letech minulého století. Tehdy byl dostačující, ale posledních 20 – 30 let je spíš přítěží. „Rozdělilo to město na dvě části. Na jedné straně té silnice máme největší sídliště, jsou tam školy, jsou tam obchody a na druhé straně náměstí, centrum města, radnici, největšího zaměstnavatele, to znamená firmu Iveco. Takže každý den musí lidé překonat tu bariéru silnice několikrát, protože jinak to nejde,“ říká starosta František Jiraský (Nestraníci).

Stomilionová motivace

Společně s úsekem Vysoké Mýto - Džbánov měl být ve stejném roce uvedený do provozu i navazující úsek ze Džbánova do Litomyšle. Jenže termíny se posunuly. Vítězná firma slíbila, že úsek kolem Vysokého Mýta stihne postavit do konce roku 2025. Má k tomu své důvody. Pokud to stihne, náleží jí za to podle smlouvy odměna přes 90 milionů korun.

Čtěte také

Podmínkou ale je zprovoznění v roce 2025 říká generální ředitel ŘSD Radek Mátl: „Je to poměrně tvrdé. Ale buď eliminujete veškeré problémy na své náklady na té stavbě, zprovozníte ji v prosinci roku 2025, a pak vám přísluší odměna. Pokud ale nebudete schopní problémy na stavbě eliminovat a stavba se prodlouží do roku 2026, žádnou odměnu nedostanete.“

Pokud to firma stihne, bude úsek kolem Vysokého Mýta takový osamocený, samostatný kus dálnice bez návaznosti na další části D35. Zprovoznění přechozího úseku Ostrov - Vysoké Mýto i navazujícího Džbánov - Litomyšl je totiž teď v plánu o několik měsíců později v roce 2026.

S tím se ale zřejmě obyvatelé Vysokého Mýta po desítkách let čekání na obchvat smíří. Dopravní zátěž ve Vysokém Mýtě je enormní. Současný hlavní tah I/35 vede skoro středem města a denně po něm projede přes 20 tisíc vozidel. To jsou navíc tři roky stará data z posledního oficiálního sčítání dopravy, takže teď je zátěž pravděpodobně ještě vyšší. Rozhodně je tedy lepší i relativně krátký 6kilometrový úsek dálnice, který odkloní dopravu z města, než nic.

Další úseky příští rok

Až na úsek ze Starého Města do Mohelnice mají všechny další části dálnice přes Pardubický kraj platné stavební povolení. Dva úseky (včetně dnes zahájeného) jsou ve výstavbě od letoška, příští rok by měla začít stavba dalších tří plus práce na tunelu Homole a v roce 2025 by měly začít práce na posledních dvou mezi Opatovcem, Starým Městem a Mohelnicí. Hotovo má být v roce 2029.

autor: Josef Ženatý
Spustit audio

Související