Zajímat se o názor dítěte – základ rodinné pohody

19. říjen 2015

Vzájemně si naslouchat. Vnímat to, co ten druhý chce a potřebuje. Jaké jsou jeho cíle a přání…to je to nejdůležitější pro dobré vztahy mezi rodiči a dětmi.

Psycholožka Ria Černá má bohaté zkušenosti s tím, jak to nefunguje. Pracuje totiž jako vedoucí Centra náhradní rodinné péče Amalthea o.s., kde řeší problémy nefunkčních rodin.

Ria Černá nám řekla v Radioporadně, že to hlavní, co děti po příchodu do pěstounské rodiny potřebují, je vypovídat se. Je to ale velmi složité. Děti, které prošly nefungující rodinou a diagnostickým ústavem bývají často lhostejné a bez zájmu, protože na jejich názor se nikdo nikdy neptal.

Je nesmírně těžké vrátit jim sebevědomí. To je náročný úkol, který mají pěstouni před sebou. Lépe to jde ve spolupráci s psychologem, který ví, jak otevřít staré rány dítěte zasunuté v paměti tak, aby mu to neublížilo, ale naopak pomohlo. Není totiž možné zavřít vrátka za dosavadním nešťastným životem a začít znovu bez toho, aby se člověk z minulosti tzv. nevypovídal. A to se týká jak dospělých, tak dětí.

I v běžných rodinách nastávají občas horké chvilky, když si nevíme rady s naším dítětem. Nejčastěji to bývá v době puberty, kdy se v teenagerovi pere dítě s dospělým. Kolem 13. roku se zákonitě dostává do konfliktů s rodiči, což je ale podle psycholožky Černé běžné a dokonce žádoucí.

Důležité je ale nenechat dítě v tomto věku jen ve společnosti jemu nejmilejší – ve společnosti počítače. Zkuste se více zajímat o to, co ho baví, co má rád, jaké filmy viděl, jakou hudbu poslouchá, nevyvolávejte konflikty. Zkuste přijmout jeho názor, i když se neshoduje s tím vaším.

Omluvte se, pokud jste jednali příliš impulsivně. Dítě se tak naučí faktu, že omluvit se je přirozené a příště se třeba omluví ono vám. Ptejte se ho na to, jak by řešilo určité rodinné situace, zapojte ho do nákupu dražších věcí do rodiny, zajímejte se o jeho názor a pohled na věc.

O mně se mnou – Úmluva o právech dítěte v praxi – to je nový projekt sdružení Amalthea

Prioritou projektu je zapojení dítěte do rozhodování o jeho umístění i o jeho dalším životě. Cíle projektu jsou v souladu s Úmluvou o právech dítěte, která však stále právě v tématu zapojení dětí do rozhodování o nich samotných není v české praxi dodržována.

Projekt klade důraz na zapojení dětí umístěných do náhradní rodinné péče do rozhodování, posiluje schopnost pracovníků kvalifikovaně názor dítěte zjistit a podpořit dítě ve vyjadřování přání, myšlenek, názorů a potřeb.

Děti v náhradní rodinné péči zažijí zkušenost, kdy je jejich názor vyslyšen, brán vážně a kdy se samy mohou účastnit důležitých setkání, která rozhodují o jejich dalším životě či jejich aktuální situaci při řešení nejrůznějších problémů.

Pro náhradní rodiče bude přínosem zažít se svým přijatým dítětem situace, kdy je dítě aktivní, učí se formulovat své názory, přání a potřeby, vzrůstá jeho motivace podílet se na rozhodování o sobě a tím roste i jeho zodpovědnost za sebe sama. Odborníci pracující s dětmi díky projektu lépe porozumí dětem v náhradní rodinné péči a budou tedy umět lépe reagovat na jejich potřeby.

Strategickým cílem projektu je zapojení dětí v náhradní rodinné péči do procesů rozhodování o jejich situaci a životě. V rámci jednotlivých aktivit bude v projektu podpořeno 30 dětí se sociálním znevýhodněním a 40 náhradních rodičů. Projekt je realizován v Pardubickém kraji.

autor: jsl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.