Zrušte povinné domácí úkoly, žádá petice. To nejde, tvrdí ředitelka základky

20. březen 2023 07:10

Někteří rodiče a učitelé mají problém s tím, že školy zadávají dětem povinné domácí úkoly. Proto se chtějí pokusit léta zavedenou praxi změnit. V Pardubicích kvůli tomu nedávno vznikla i petice, do teď ji podepsalo asi 1400 lidí. Její organizátoři tvrdí, že školy nemají právo vymáhat po dětech domácí úkoly, a dožadují se toho, aby byly pouze  dobrovolné. Ministerstvo školství ale ani mnozí kantoři s tímto postojem nesouhlasí.                 

„Pokud jsou domácí úkoly povinné, tak nevedou k autonomii, nepodporují vnitřní motivaci žáků a také nevedou k zodpovědnosti. Myslím si, že povinný domácí úkol vede pouze k poslušnosti, což může být v konečném důsledku velmi nebezpečné,“ popisuje, organizátorka petice a pedagožka pardubické univerzity Helena Zitková, proč by děti neměly ve svém volném čase povinně dělat domácí úkoly.

Pedagožka: Úkoly jsou diskriminační

Za nešťastné považuje i to, že děti za domácí úkoly často  dostávají známky, a to je podle ní diskriminační. „Dokonce i někteří rodiče domácí úkoly dělají za děti. A pokud nějaké dítě takového rodiče nemá, nebo rodič chce ve volném čase s dítětem dělat jiné věci, tak je vlastně diskriminováno.“

Zitková proto prosazuje, aby domácí úkoly byly jen na dobrovolné bázi. To si naopak nemyslí ředitelka pardubické školy Renata Janecká. Povinné domácí úkoly podle ní pomáhají dětem  připravovat se na střední školu i na budoucí život.

Ředitelka: Bez úkolů to nejde

Čtěte také

„Pakliže si děti mají vytvořit pracovní návyky a smysl pro povinnost, pro plnění svých povinností, tak je to právě v raném věku. Pokud si někdo myslí, že to lze bez úkolů, tak to nelze,“ je přesvědčena Janecká.

Odpůrci povinných domácích úkolů tvrdí, že školní domácí příprava nemá oporu ve stávající legislativě a školy proto podle nich nemají právo dětem úkoly na doma zadávat. S tím ale nesouhlasí ministerstvo školství a odvolává se na školský zákon, ten říká, že žák je povinen se mj. řádně vzdělávat.

Jednou z cest jsou i domácí úkoly a jejich hodnocení, řekla mluvčí resortu Aneta Lednová: „Stejně tak je v hodnocení žáka zohlednit neplnění domácích úkolů. Platí ale, že rozsah zadávaných domácích úkolů musí být přiměřený a nesmí být nástrojem, jak přenášet zodpovědnost za vzdělávání na rodinu.“

Ministerstvo školství teď pracuje na  metodice, která školám poradí jak se k otázce  domácích úkolů postavit.

autor: Ondřej Wolf
Spustit audio

Související