Antimonopolní úřad zrušil tendr na stavbu silnice D35 z Opatovic do Časů

Archeologický průzkum pod budoucí dálnicí D35 v úseku Opatovice - Časy

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledky výběrového řízení výstavbu na 12,6 kilometru dlouhého úseku dálnice D35 z Opatovic do Časů. Pokud silničáři neuspějí s rozkladem, musí se soutěž na výběr stavitelů udělat znovu. Začátek stavby by to zdrželo minimálně o rok, uvádí čtvrteční vydání Mladé fronty DNES v příloze pro Pardubický kraj.

Důvodem pro rozhodnutí antimonopolního úřadu byl údajný netransparentní postup zadavatele ve druhém kole soutěže.

„Konkrétně pak poskytování dodatečných informací k zadávacím podmínkám netransparentním způsobem, který mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky,“ uvedl pro Mladou frontu DNES mluvčí úřadu Martin Švanda.

Ředitelství silnic a dálnic podmínky tendru opakovaně upřesňovalo a rozeslalo jednotlivým soutěžícím doplňující informace. V dokumentu se však změnila příloha, na což ŘSD údajně uchazeče v hlavním materiálu dostatečně neupozornilo.

Druhé kolo soutěže ŘSD vypsalo začátkem loňského června. Mezi uchazeči byli zájemci, kteří prošli prvním kolem, včetně zahraničních uchazečů.

Průtahy a úpravy

Celou soutěž provázejí průtahy. Termín pro otevírání obálek s nabídkami se loni z poloviny srpna posunul až ke konci října. Mezitím se zadání zakázky upravovalo hned sedmnáctkrát. Smlouvu chtělo ŘSD uzavřít s vítězem do konce listopadu, ovšem ministerská komise výběr vítěze opakovaně odkládala.

O úsek Opatovice - Časy se ucházelo osm zájemců, o sousední úsek Časy - Ostrov, který ŘSD soutěží souběžně, se přihlásilo sedm uchazečů. Nejvýhodnější nabídku na úsek Opatovice - Časy podalo italsko-turecké konsorcium Astaldi a IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret.

Obchvat Vysokého Mýta by mohl vzniknout nezávisle na zbytku D35

03177026.jpeg

Obchvat Vysokého Mýta, který je součástí budoucí trasy dálnice D35, by se mohl stavět samostatně bez návaznosti na další úseky. Projekčně je připraven a je ve fázi územního řízení.

Požadovalo 2,88 miliardy korun, což je asi 60 procent předpokládané ceny odhadnuté projektantem. Teoreticky by se mohlo stavět na části úseku dálnice z Časů do Ostrova, byť i v tomto případě by nastaly problémy.

Také zde se neúspěšní uchazeči odvolali proti výsledkům. ÚOHS vedl ve věci zadávacího řízení na úseku Časy - Ostrov dvě řízení, přičemž jedno z nich před pár dny zamítl. Námitku vzneslo opět italsko-turecké sdružení firem, které podalo na tento úsek druhou nejlevnější nabídku.