Pozemky pod autobusovým nádražím koupila zbrojařská firma podnikatele Strnada, který už Pardubickému kraji oznámil, že s nimi má jiné plány a do půl roku je proto nutné autobusy přestěhovat jinam.
Původně pozemky pod nádražím vlastnila firma Centrum Bus. Tuto firmu jako celek koupila společnost Project SPV, kterou vlastní ředitel Holdingu Czechoslovak Group Michal Strnad.
Samotné pozemky tedy nebyly předmětem prodeje a město Pardubice nikdy nedostalo nabídku na jejich odkup, o transakci se radnice jen následně dozvěděla.
Hejtmanství jako objednavatel dopravní obslužnosti proto musí situaci rychle vyřešit ve spolupráci s radnicí. Ta totiž plánuje postavit u vlakového nádraží terminál B právě pro linkovou dopravu a kraj slíbil, že na to část peněz přispěje. Hejtmana Martina Netolického z ČSSD rychlé rozhodnutí zbrojaře překvapilo.
„Zdá se, že ta výzva k vyklizení autobusového nádraží přijde výrazně dříve, než bude terminál B postavený. Budeme muset hledat nějaké provizorní řešení pro parkování autobusů a nástupy a výstupy cestujících,“ řekl hejtman.
Autobusy se přestěhují na nový dopravní terminál
Možností, kam linkové autobusy přestěhovat, moc není. Jediné místo v dosahu vlaku je právě nově opravený terminál A, tedy přednádraží. Tam prostor je minimálně pro to, aby tam linkové autobusy stavěly.
Parkovat by musely jinde, ale i o tom už má město podle náměstkyně primátora Heleny Dvořáčkové (ANO) představu: „Tím že by se tam přeorganizovala doprava a různě se to tam postrkalo, by se tam určitě regionální doprava v nějaké omezené míře vešla. Můžeme nabídnout odstavná stání v Masarykových kasárnách minimálně pro deset autobusů.“
Pardubická radnice nechá odhlučnit bytový dům u přednádraží, aby nepřišla o 108 milionů korun ze švýcarských dotací. Čerpat je má na dopravní terminál, který právě dokončilo. Dům je sice určený k demolici, ale zatím se z něj neodstěhovali všichni nájemníci.
Zmíněný terminál B už se měl stavět, jenže radním města se nepodařilo prosadit v zastupitelstvu plán ke zbourání přilehlého bytového domu. Naopak, radnice v něm musela nechat udělat stavební úpravy, aby prošla jeho kolaudace.
O terminálu B ale budou už zítra jednat zastupitelé Pardubic. Existují dvě varianty, jedna je minimalistická a nepočítá se sousedními pozemky firmy Eurobit Real. Druhá možnost, kterou rada města doporučuje ke schválení, tyto pozemky zahrnuje a řeší i dopravu v okolí.
„Vznikla by tam samostatná nová komunikace. Autobusy, které by přijížděly od kruhové křižovatky u Lidlu, by vůbec nepřijížděly na světelnou křižovatku v prostoru přednádraží, což by byl při nynějších zácpách a do výstavby severovýchodního obchvatu velký bonus.“
Kdyby zítra zastupitelé stavbu terminálu B v jakékoli variantě schválili, bude trvat rok, než se projekt a území připraví a v nejideálnějším případě by nové autobusové nádraží mohlo stát za tři roky.