Autoškola pro piloty: Spojku neřešíte, ale přibyde další rozměr

7. leden 2019
Letouny Cessna 172 a Zlín 226 trenér na chrudimském letišti

Pamatujete si, když jste se ucházeli o papíry na auto? A taky vás v noci probouzely myšlenky na správný rozjezd vozidla? I budoucí piloti mají své výzvy. Třeba v tom, že se nepohybují jenom doleva doprava, ale taky nahoru dolů.

Adam Línek z Aeroklubu Chrudim se srovnání leteckého výcviku s autoškolou nebrání. „V letadle není takový problém s rozjížděním a se spojkou. Pohyb u letectví ale je v trojrozměrném prostoru.“ 

Jestli byste chtěli takovým pilotem být, jistá cesta se otevírá právě na letišti v Chrudimi. Od soboty 12. ledna tam totiž rozjíždějí výcvik pro motorové, bezmotorové i ultralehké letouny. „Létat může začít každý. Třeba pro kluzáky je minimální věk 14 let a pro motorové letouny a ultralighty 17 let,“ uvádí.

Nikdy není pozdě

Na cestu za kariérou profesionálního pilota by se člověk měl vydat co nejdřív. Podle Línka se říká, že všichni dobří piloti začínali s kluzáky. Dalším velkým krokem pak je získání licence soukromého pilota na motorových letounech.

Do kokpitu vede cesta přes pardubickou univerzitu. Proškolí i dopravní piloty

Airbus A330, kokpit

Dopravní fakulta Jana Pernera se dlouho držela při zemi. Čtvrtstoletí se zaměřovala hlavně na silnici a železnici. Nahoru se teď ale dere letectví.

Teoretická příprava trvá asi tři měsíce. „Výuka je o sobotách a končí závěrečným přezkoušením v půlce března. Pak přichází praktický výcvik v létání s instruktorem a později samostatně. Celkový výcvik na kluzáky se dá udělat zhruba během jednoho roku, ale záleží na časových možnostech zájemce. Motorové létání se dá trénovat i během pracovního týdne.“

Po získání pilotního průkazu můžete létat sportovně, pro zábavu anebo se zapojit do soutěží. „Těch je nepřeberné množství, třeba soutěže v akrobacii, přesné navigaci anebo v plachtění, kde piloti s bezmotorovými kluzáky létají na vzdálenosti až pěti set kilometrů jenom za pomoci přírody, a sice využíváním stoupavých proudů,“ popisuje Adam Línek.

Adam Línek pilotuje kluzák L-13 Blaník
Spustit audio

Související