Autoškola pro piloty: Spojku neřešíte, ale přibyde další rozměr
Pamatujete si, když jste se ucházeli o papíry na auto? A taky vás v noci probouzely myšlenky na správný rozjezd vozidla? I budoucí piloti mají své výzvy. Třeba v tom, že se nepohybují jenom doleva doprava, ale taky nahoru dolů.
Adam Línek z Aeroklubu Chrudim se srovnání leteckého výcviku s autoškolou nebrání. „V letadle není takový problém s rozjížděním a se spojkou. Pohyb u letectví ale je v trojrozměrném prostoru.“
Jestli byste chtěli takovým pilotem být, jistá cesta se otevírá právě na letišti v Chrudimi. Od soboty 12. ledna tam totiž rozjíždějí výcvik pro motorové, bezmotorové i ultralehké letouny. „Létat může začít každý. Třeba pro kluzáky je minimální věk 14 let a pro motorové letouny a ultralighty 17 let,“ uvádí.
Nikdy není pozdě
Na cestu za kariérou profesionálního pilota by se člověk měl vydat co nejdřív. Podle Línka se říká, že všichni dobří piloti začínali s kluzáky. Dalším velkým krokem pak je získání licence soukromého pilota na motorových letounech.
Do kokpitu vede cesta přes pardubickou univerzitu. Proškolí i dopravní piloty
Dopravní fakulta Jana Pernera se dlouho držela při zemi. Čtvrtstoletí se zaměřovala hlavně na silnici a železnici. Nahoru se teď ale dere letectví.
Teoretická příprava trvá asi tři měsíce. „Výuka je o sobotách a končí závěrečným přezkoušením v půlce března. Pak přichází praktický výcvik v létání s instruktorem a později samostatně. Celkový výcvik na kluzáky se dá udělat zhruba během jednoho roku, ale záleží na časových možnostech zájemce. Motorové létání se dá trénovat i během pracovního týdne.“
Po získání pilotního průkazu můžete létat sportovně, pro zábavu anebo se zapojit do soutěží. „Těch je nepřeberné množství, třeba soutěže v akrobacii, přesné navigaci anebo v plachtění, kde piloti s bezmotorovými kluzáky létají na vzdálenosti až pěti set kilometrů jenom za pomoci přírody, a sice využíváním stoupavých proudů,“ popisuje Adam Línek.
Související
-
Chrudimské letiště slaví 75 let, za dobu existence se výrazně změnilo
Chrudimské letiště funguje už tři čtvrtě století. Historie chrudimského letectví úzce souvisí s průkopníkem české aviatiky Janem Kašparem, který na trase Pardubice ...
-
Pardubické letiště dva měsíce stálo, přesto letos čeká 150 tisíc cestujících
Dvouměsíční odstávka letového provozu připravila pardubické civilní letiště o některé klienty. Přesto bude letošní rok úspěšný.
-
Silničáři chtějí narovnat trasu kolem chrudimského letiště
Nová silnice by znamenala nejen kratší cestu, ale také by to mohlo být řešení pro plánovanou cyklostezku do lesů na Podhůře.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.