Čipy v silnici ukázaly, kde se v Pardubicích nedá zaparkovat i kde lidé ignorují parkovné

18. srpen 2022 11:50

Pardubická radnice už poměrně přesně ví, kde je ve městě největší problém s parkováním. Data má z nového inteligentního systému řízení dopravy.

Na parkovacích místech v centru města je v silnici přes 3000 čidel, která poznají, jestli je místo prázdné, nebo obsazené. Senzor pozná i to, že má řidič zaplacenou elektronickou parkovací kartu. Problém je ale stále v tom, že neexistuje žádné dlouhodobé řešení, jak v nejzatíženějších lokalitách zajistit rezidentům parkovací místo.

Čtěte také

„Daří se mi zaparkovat jednou, dvakrát do týdne. Je to tady plné, je tady hodně aut,“ stěžuje si paní Jana, která bydlí na náměstí Legií. Právě tam je podle dat z chytrých senzorů největší problém zaparkovat. „Myslela jsem si, že mi ten čip bude garantovat parkovací místo, ale ten čip pouze zjišťuje, zda to parkovací místo je obsazené, nebo je prázdné, což je nesmysl, protože všichni víme, že tady ta místa jsou obsazená,“ dodává.

Nejhorší parkování: náměstí Legií, Karlovina

To, že náměstí Legií a přilehlé ulice jsou nejproblematičtější parkovací lokalita, potvrdil i náměstek primátora Petr Kvaš (ODS). „Náměstí Legií, Nerudova, Štefánikova, Karlovina, tam je situace s obsazeností nejhorší. Je to velký tlak, kdy je to zároveň centrum města a místo, kde máme velmi mnoho bytových jednotek.“

Paní Jana se často vrací ze služebních cest až v noci a protože v blízkosti svého domu často parkovací místo nenajde, přiznává, že výjimečně nechá stát do rána auto tam, kde to povolené není. „Takže se mi stane, že ráno v 7 hodin tam mám lísteček, protože mě někdo udá, a já platím pokutu. Bylo mi řečeno, že když tady není volné parkovací místo, mám možnost jít zaparkovat na Závodu míru, což v jednu ráno se mi úplně nechce.“

Parkovací karty zdraží nebo zlevní

Situace moc řešení nemá. Snad jen omezení možnosti parkování pro návštěvníky, aby rezidenti měli šanci nechat svá auta v dosahu bydliště. I tak ale třeba právě v okolí náměstí Legií bydlí víc lidí s autem, než je tam parkovacích míst. „Stávající systém dnes umožňuje, aby každý, kdo má trvalé bydliště, si tu kartu může koupit. Ten systém neumožňuje říci stop, když těch karet bude 1,2 nebo 1,4násobek počtu parkovacích míst. Takže je budeme prodávat levněji, nebo naopak je zdražíme, abychom omezili poptávku.“

Před nádražím přibylo malé parkoviště K + R

Čipy ve vozovce ale ukázaly radnici i další věci, třeba to, jestli všichni řidiči za parkovaní platí a kde je platební kázeň nejhorší. „Jedna z nejhorších platebních morálek je u nádraží, kde máme ten vůbec nejvyšší tarif, 80 korun na hodinu. Máme tam 15 minut zdarma. Mnohdy tam to auto zůstává 20 nebo 60 minut, ale oni už nezaplatí, protože počítají s tím, že ten přestupek jim projde.“

Nový inteligentní systém dopravy založený na datech ze senzorů funguje teprve tři měsíce, vyhodnocení a případné řešení problematických lokalit už tak bude na novém vedení radnice po podzimních volbách.

Spustit audio

Související