Čipy v silnici ukázaly, kde se v Pardubicích nedá zaparkovat i kde lidé ignorují parkovné
Pardubická radnice už poměrně přesně ví, kde je ve městě největší problém s parkováním. Data má z nového inteligentního systému řízení dopravy.
Na parkovacích místech v centru města je v silnici přes 3000 čidel, která poznají, jestli je místo prázdné, nebo obsazené. Senzor pozná i to, že má řidič zaplacenou elektronickou parkovací kartu. Problém je ale stále v tom, že neexistuje žádné dlouhodobé řešení, jak v nejzatíženějších lokalitách zajistit rezidentům parkovací místo.
Čtěte také
„Daří se mi zaparkovat jednou, dvakrát do týdne. Je to tady plné, je tady hodně aut,“ stěžuje si paní Jana, která bydlí na náměstí Legií. Právě tam je podle dat z chytrých senzorů největší problém zaparkovat. „Myslela jsem si, že mi ten čip bude garantovat parkovací místo, ale ten čip pouze zjišťuje, zda to parkovací místo je obsazené, nebo je prázdné, což je nesmysl, protože všichni víme, že tady ta místa jsou obsazená,“ dodává.
Nejhorší parkování: náměstí Legií, Karlovina
To, že náměstí Legií a přilehlé ulice jsou nejproblematičtější parkovací lokalita, potvrdil i náměstek primátora Petr Kvaš (ODS). „Náměstí Legií, Nerudova, Štefánikova, Karlovina, tam je situace s obsazeností nejhorší. Je to velký tlak, kdy je to zároveň centrum města a místo, kde máme velmi mnoho bytových jednotek.“
Paní Jana se často vrací ze služebních cest až v noci a protože v blízkosti svého domu často parkovací místo nenajde, přiznává, že výjimečně nechá stát do rána auto tam, kde to povolené není. „Takže se mi stane, že ráno v 7 hodin tam mám lísteček, protože mě někdo udá, a já platím pokutu. Bylo mi řečeno, že když tady není volné parkovací místo, mám možnost jít zaparkovat na Závodu míru, což v jednu ráno se mi úplně nechce.“
Parkovací karty zdraží nebo zlevní
Situace moc řešení nemá. Snad jen omezení možnosti parkování pro návštěvníky, aby rezidenti měli šanci nechat svá auta v dosahu bydliště. I tak ale třeba právě v okolí náměstí Legií bydlí víc lidí s autem, než je tam parkovacích míst. „Stávající systém dnes umožňuje, aby každý, kdo má trvalé bydliště, si tu kartu může koupit. Ten systém neumožňuje říci stop, když těch karet bude 1,2 nebo 1,4násobek počtu parkovacích míst. Takže je budeme prodávat levněji, nebo naopak je zdražíme, abychom omezili poptávku.“
Čipy ve vozovce ale ukázaly radnici i další věci, třeba to, jestli všichni řidiči za parkovaní platí a kde je platební kázeň nejhorší. „Jedna z nejhorších platebních morálek je u nádraží, kde máme ten vůbec nejvyšší tarif, 80 korun na hodinu. Máme tam 15 minut zdarma. Mnohdy tam to auto zůstává 20 nebo 60 minut, ale oni už nezaplatí, protože počítají s tím, že ten přestupek jim projde.“
Nový inteligentní systém dopravy založený na datech ze senzorů funguje teprve tři měsíce, vyhodnocení a případné řešení problematických lokalit už tak bude na novém vedení radnice po podzimních volbách.
Související
-
Chytré parkování v Pardubicích v praxi: nové zóny, nepřenosné čipy
Díky novému systému mají strážníci městské policie dokonalý přehled nejen o obsazenosti parkovacích míst v centru, ale ihned také vidí, kdo za parkování zaplatil, a kdo ne.
-
Oprava náměstí Republiky v Pardubicích: zrušené parkování, nové mlatové cesty a stromy
Město Pardubice připravuje opravu části náměstí Republiky, které je v centru u památkové zóny. Chce například zrušit parkovací místa u kostela svatého Bartoloměje.
-
Bezplatné parkování u Albertu v Pardubicích končí
V Pardubicích se o tom mluví už několik let - parkoviště u hypermarketu Albert naproti vlakovému nádraží bude zpoplatněné.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Proč Pepka neklepla pepka? Půlce úmrtí ‚na srdíčko‘ v Česku předešel zdravější životní styl, půlce léčba
-
Sedl na tygra a nechce přijít o moc. Netanjahu ale není Erdogan, odmítá komentátor
-
Návrat Polčáka? Není obžalovaný ani obviněný, na pozici řadového člena nevadí, říká Rakušan
-
Fakultní senát se kvůli Ševčíkovi sejde příští týden. Rozhodne o rektorově výzvě k odvolání z funkce