Nová hala Českých drah v České Třebové umožní opravovat celé vlakové soupravy

6. červen 2025 08:33

Největší audioportál na českém internetu

Vizualizace interiéru nové haly Českých drah v České Třebové, která pojme celou vlakovou soupravu | Foto: České dráhy

V České Třebové České dráhy rozšíří servisní halu. Vznikne tak 7 kolejí pro údržbu vlaků, nejdelší bude mít skoro 200 metrů

České dráhy slavnostně zahájily stavbu rozšíření opravárenské haly pro údržbu vlakových jednotek v České Třebové. Nově vybudované zázemí téměř za 400 milionů korun bude sloužit pro údržbu regionálních vlaků pro Pardubický kraj a také pro plánované opravy elektrických jednotek RegioPanter a CityElefant.

Skelet přístavby haly budou tvořit železobetonové prefabrikáty, které budou opláštěné. Bude vybavena mostovými jeřáby s nosností přes 30 tun pro manipulaci s těžkými díly nebo podúrovňovým soustruhem pro údržbu železničních dvojkolí. Přesune se do ní i tryskací box. Modernizovat se bude i současná opravárenská hala, aby se včlenila do nového pracoviště.

Hala spolkne celý vlak

Výhodou nové haly bude délka opravárenských kolejí, řekl místopředseda představenstva Českých drah Michal Kraus. „Budeme realizovat stavbu, která je svým rozsahem nad 3000 metry čtverečnými. Bude zahrnovat celkem sedm kolejí, z nichž ta nejdelší, zhruba 183 metrů dlouhá, bude umožňovat kompletní údržbu dlouhých jednotek, například 471 přezdívaných ešus, které obsluhují střední Čechy, a jednotek podobných,“ uvedl Kraus.

Vizualizace nové haly Českých drah v České Třebové

„Chybějí nám lávky, dlouhé montážní kanály. Nejsme nyní schopni opravovat dlouhé jednotky pod střechou. Nová kapacita nám umožní provádět i těžkou údržbu, kterou jsme namnoze museli nakupovat u externích dodavatelů,“ řekl Kraus. Problémy s dodavateli služeb přinesly v minulosti například pandemie covidu, zablokovaný Suezský průplav či vypuknutí války na Ukrajině.

ČD staví haly i jinde

České dráhy podle Krause disponují například rotundami, tedy halami pro údržbu jednotlivých vozů nebo lokomotiv, kam se ale nedají přistavit celé jednotky. Údržba na mnoha místech se dělala venku. Státní podnik proto již vybudoval halu v Brně a Plzni, zahájil stavbu v Olomouci a Chebu, letos chce také začít budovat halu v Hradci Králové a Českých Budějovicích. Celkově půjde o investice kolem šesti miliard korun.

Začala stavba nové haly Českých drah v České Třebové

Další peníze si vyžádá rekonstrukce dosavadních hal a jejich vybavení. V opravárenském centru v České Třebové pracuje asi 150 lidí. Po dokončení přístavby v polovině příštího roku by se jejich počet měl zvýšit asi o 20.

autoři: Barbora Soukupová , pta | zdroje: Český rozhlas , ČTK

Mohlo by vás zajímat