Do České Třebové vlakem nebo Velorexem

20. září 2015

Před sto sedmdesáti lety Jan Perner předznamenal budoucnost České Třebové. Stala se důležitým železničním uzlem s největším nádražím v Česku. Kdo město navštíví, měl by ale vědět, že unikátů má Česká Třebová daleko víc.

Zatímco okolo poloviny devatenáctého století měla Česká Třebová asi tři tisíce obyvatel, dnes v okolí řeky Třebovky žije přes šestnáct tisíc lidí. Z Třebové se stalo jedno z největších měst v kraji, které má co nabídnout, a to v každém ročním období. V zimě si přímo ve městě můžete zalyžovat, v létě si vyšlápnout na rozhledny nebo po naučných stezkách.

Nejstarší je Kateřina

Velkou pýchou České Třebové je rotunda sv. Kateřiny, nejstarší románská stavba ve městě, dokonce i celých východních Čechách. Vznikla pravděpodobně někdy na počátku 13. století a váže se k ní několik legend. Kdo si nechal kapli s kruhovým půdorysem okolo osmi metrů postavit, je dodnes zahaleno tajemstvím. První písemnou zmínku o svatostánku najdeme v latinsky psané listině rychtáře Lipolta z roku 1335. Kostelík sv. Kateřiny, ve kterém si můžete prohlédnout vzácnou sošku světice a zdobený oltář, byl kdysi hřbitovní kaplí. Dnes se v rotundě konají bohoslužby, obřady i koncerty.

Rotunda sv. Kateřiny

Hadraplán alias Velorex

Městské muzeum v České Třebové je jediným veřejným muzeem v Česku, kde si můžete prohlédnout expozici Velorexů. Popisuje zrod a vývoj tohoto zvláštního motorového vozidla na třech kolech, a to od prototypu až po ukončení sériové výroby v sedmdesátých letech minulého století. Expozice Velorexů nevznikla v České Třebové náhodou. S městem jsou spojené životní osudy bratrů - konstruktérů Františka a Mojmíra Stránských. Motorová tříkolka, kterou vyvinuli pod názvem OS – KAR (vozidlo na ose) spatřila světlo světa v obci Parník, dnes místní části České Třebové. První konstruktérské pokusy obou bratrů spadají už do období druhé světové války, po roce 1951 se vozítko začalo vyrábět sériově.

Expozice Velorexů v Městském muzeu Česká Třebová

Největší nádraží

V roce 1845 byla v České Třebové zřízena stanice Olomoucko- pražské dráhy, o čtyři roky přes Třebovou začaly jezdit vlaky z Prahy do Vídně. Město se stalo jedním z prvních železničních uzlů u nás, dnes je díky své rozloze největším nádražím v Česku. Koleje seřazovacího nádraží je možné počítat na desítky, na osobním nádraží cestujícím slouží kolejí osm. Za 24 hodin projede českotřebovským nádraží okolo 420 vlaků, z toho asi 280 osobních souprav a 140 nákladních vlaků. Okolo deseti vlaků denně pak přijíždí na terminál kontejnerového překladiště společnosti Metrans.

Ústřední stavědlo na nádraží Česká Třebová

Múzy na Kozlově

Nedaleko České Třebové, v obci Kozlov, najdete malebnou. malovanou roubenku. Postavu Svatého Václava ve štítu vytvořil malíř Maxmilián Švabinský. Na Kozlov pravidelně přijížděl od roku 1895, za rodinou Vejrychových, která si roubenku pořídila na letní byt. S Elou Vejrychovou se Max Švabinský později oženil. Kozlov, krajina i místní lidé se malíři stali velkou inspirací. Max Švabinský pracoval hlavně v plenéru, ale také v tzv. „kufru“, vestavěném pokojíku na půdě chalupy.

Chalupa Maxe Švabinského

V jabkancích jablka nehledejte

Byl to pokrm pro chudé, dnes je vyhledávanou krajovou specialitou. Takové jsou jabkance, sladké pečené placky, které Českou Třebovou proslavily. Kdo by si ale myslel, že jsou z jablek, je na omylu. Jedná se o pokrm z brambor, kterým se dříve říkalo zemská jablka. Z brambor se upeče placka, která se plní sladkým tvarohem a přelívá máslem. Letos se v České Třebové bude konat už padesátá pátá jabkancová pouť. Připravují ji členky místního Spolku od sv. Kateřiny.

autor: BRA
Spustit audio