Elektřina pro rychlovlaky. Pardubičtí vědci testují trakční vedení pro rychlost 300 km/h
Vědci ve výzkumném a vývojovém centru pardubické dopravní fakulty zjišťují, jestli trakční vedení vydrží rychlost vlaků přes 300 kilometrů v hodině. Jedna z vysokorychlostních tratí by měla v budoucnu vést i přes Pardubice. Před tím je ale třeba mnoho zkoušek. Trakční vedení musí vysokou rychlost zvládnout i v extrémních podmínkách – v mrazu nebo velkém horku.
„Vidíme konzolu elektrifikace železnic, která je připojená na podobný sloup, jaký je na trati. Na konzolu působíme silou vodorovnou a svislou. Měříme, jak se konzola deformuje, jak se mění průhyb, jak se mění napětí,“ popisuje zkoušky uchycení trakčního vedení budoucí vysokorychlostní trati Bohumil Culek z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice.
Podle technického ředitele Elektrizace železnic Richarda Lužného, který do Pardubic kvůli testům přijel, zjišťovali také, jestli vedení vydrží i tu nejvyšší zátěž.
Čtěte také
„Zkoušíme tady jeden komponent trakčního vedení, který se jmenuje konzola. To je základní nosný prvek trakčního vedení, který nese celou hmotnost vedení, tu část, která je zavěšená na stožárech,“ vysvětluje Lužný.
Zkoušky trakčního vedení budoucí vysokorychlostní železnice jsou podle expertů velmi důležité. Musí totiž zvládnout vlaky jedoucí rychlostí až 300 kilometrů v hodině. Taková trať podle technického ředitele Elektrizace železnic Richarda Lužného, povede také přes Pardubice.
Budoucnost rychlovlaků
„Současné plány jsou rozběhnuté v takovém stavu, že zhatit ten plán, že by u nás byly vysokorychlostní železnice, může jenom, že se nepodaří zajistit financování. Takže ty práce jsou tak dalece rozpracované, že si myslím, že u nás určitě budou. V těch plánech, které jsou v současné době chystané Správou železnic, se určitě počítá s tím, že povedou přes Pardubice. Ta budoucnost je taková, že v tuto chvíli se připravuje projektová dokumentace a Správa železnic s vládou přemýšlí, jakým způsobem ty železnice zaplatit,“ přiblížil ještě Lužný.
Podle něj by první vysokorychlostní tratě mohly odborné firmy v Česku začít stavět už za pět let.
Související
-
Nejmodernější dispečerské pracoviště funguje V Pardubicích. Reálná srážka vlaků nehrozí
Centrální dispečerské pracoviště Univerzity Pardubice je jediné svého druhu v Česku. Slouží studentům Dopravní fakulty Jana Pernera, budoucím dispečerům na železnici.
-
Univerzita Pardubice otevírá nové obory pro piloty, techniky a manažery sportu
Dopravní fakulta Jana Pernera otvírá obor Technologie a řízení letecké dopravy. Fakulta ekonomicko-správní bude přijímat studenty do oboru Ekonomika regionálního sportu.
-
Rakovinu slinivky najdou včas. Revoluční metoda se blíží do praxe
Velká naděje pro medicínu a hlavně pro lidi, kteří mají strach z téhle vážné nemoci. Vědecký tým Michala Holčapka ověřuje test detekce rakoviny.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Oprava Barrandovského mostu přišla za pět minut dvanáct. Drahý beton je stokrát lepší, říká expert
-
Zima se blíží, stejně tak i ruští hackeři. Elitní skupina cílí na evropskou energetiku, varuje Google
-
Záplavy v Česku způsobily škody za 70 miliard korun, řekl Stanura. Část by měly zaplatit pojišťovny a EU
-
Nikdy nevíte, jestli vedle vás zrovna nejede někdo vázaný na Hizballáh a potenciální cíl, říká Libanonka