Historický expres na Králicku. Němku pro sobotní jízdu rozehřívají už v pátek odpoledne

6. červenec 2021

Milovníci železnice a starých strojů můžou o prázdninách vyrazit na projížďku historickým expresem. Parní lokomotiva vyráží na cestu vždy v sobotu ráno.

„Pořád nevím, kolik lokomotiv a parních strojů u nás máme. Ten počet se neustále zvětšuje. Takže i kdybych to chtěl spočítat, tak ono se to furt mění,“ říká předseda Muzea starých strojů a technologií Žamberk Michal Bednář.

Nejnovějším přírůstkem je lokomotiva řady 555 zvaná Němka, která v průběhu letních prázdnin jezdí v čele historického expresu Králický Sněžník. V čele soupravy se střídá s lokomotivou řady 431 zvanou Ventilovka.

„Němka je lokomotiva vyrobená za druhé světové války v roce 1944 pro německou armádu. Nejvíc se jich používalo pro tažení na východní frontu. Je to takzvaná „KriegsDampflokomotive“, takže válečná lokomotiva. To znamená, že byla maximálně zjednodušená, neobsahuje nic, co nemusí mít, aby fungovala. To je její největší plus, díky tomu byla velmi spolehlivá,“ říká Michal Bednář.

Nezničitelná lokomotiva

Tyto lokomotivy byly navrhované s životností asi pět let, tedy do konečného vítězství, které německá armáda plánovala, a nedostavilo se. Důkazem spolehlivosti je fakt, že jedna, nebo dvě z těchto lokomotiv slouží dodnes v uhelných dolech v Bosně.

Čtěte také

„V Čechách jsou tři kusy, jsou tu zastoupené všechny tři typy. Původní Němka na uhlí, kterou provozujeme my, je základ. Část lokomotiv předělali v Sovětském svazu na vytápění mazutem, z toho se jedna zachovala taky. A pak se k nám jedna Němka dostala ze sovětských válečných rezerv,“ vyjmenovává Michal Bednář.

„Tuto konkrétní lokomotivu máme zapůjčenou díky vstřícnosti Klubu historie kolejové dopravy, kteří  ji zachránili z Rakouska. Tam se dostala z bývalé Jugoslávie, kde jezdila na uhelných dolech Kreka. A zajímavé je, že konkrétně tento kus v padesátých letech provozovaly ČSD,“ popisuje Bednář.

75 tun v pohybu

„Fanoušci železnice si to dokáží odvodit z toho čísla 555, to pan Kryšpín hezky vymyslel. První pětka znamená, že má pět spřažených náprav. Druhá pětka znamená, že má maximální rychlost je 80 km/h. K číslu se připočte 3 a vynásobí se deseti. A poslední pětka je hmotnost na nápravu, tedy číslo plus deset. Tedy 15 tun na nápravu, když si to vynásobíte pěti, tak to už je pěkná hmotnost. Je to jedna z těch největších u nás, které můžeme potkat v provozu,“ dodává Michal Bednář.

Spotřeba odpovídá velikosti lokomotivy. Za sebou má první letošní sobotní jízdu historického expresu, kdy Němka spotřebovala 30 kubíků vody a kolem 4 tun uhlí. Uvedení do provozu zabere také několik hodin. Aby mohla vyrazit v sobotu v 7:30, musí se roztápět už v pátek odpoledne.

Historické vagóny

„Máme nově v soupravě dva vozy. Jednak osobní vůz třetí třídy z roku 1910, který se stal nejstarším vozem soupravy. A povedlo se nám dokončit renovaci původního služebního vozu z roku 1916, který jsme uzpůsobili jako bufetový,“ říká Michal Bednář a zároveň zve k návštěvě Vonwillerovy továrny, kde Muzeum starých strojů a technologií sídlí.

„U nás ve Vonwillerově továrně máme taky mašinky, ale ty jsou proti těm monstrům takové kapesní. Přes léto chystáme několik jízd, sledujte náš Facebook, kde tyto menší akce budeme prezentovat.“

Den otevřených dveří

„Doufám, že o něj už nepřijdeme. V květnu jsme ho museli zrušit, ale 18. září 2021 si ho už vzít nenecháme. A když budete chtít přijít na prohlídku, tak otvírací doba je stále stejná, tedy na zavolání. Neváhejte, zavolejte a rádi vás provedeme.“

Historický expres Králický Sněžník vyráží na trať každou sobotu až do 28. srpna vždy v 7:30 z Dolní Lipky směrem na Jablonné nad orlicí, Letohrad, Ústí nad Orlicí, Hanušovice a zpět.

Spustit audio

Související