Houkají moc nahlas. Lidé u trati mezi Pardubicemi a Chrudimí si stěžují na hlučné vlaky

17. říjen 2024 09:57

Obyvatele obce Blato nedaleko Pardubic trápí příliš hlasité houkání vlaků. Na železniční trati Chrudim - Pardubice jezdí vlaky obvykle i dvakrát za hodinu a místní na to byli zvyklí, teď ale mají pocit, že je výstražný tón příliš pronikavý, což je především v brzkých ranních nebo pozdních večerních hodinách velmi ruší. Reportérka Šárka Rusnáková zjistila, že to souvisí s nasazením nových souprav.

Na hlasité houkání vlaků si stěžuje třeba Jana Dotzauerová z Blata, místní části Mikulovic u Pardubic. U trati mezi Pardubicemi a Chrudimí žije celý život a na provoz na železnici je zvyklá. Teď jsou tam podle ní ale vlaky daleko daleko hlučnější. „Dřív tady jezdily a nebyly tak slyšet, prostě ty vlaky víc slyšíme, houkají brzy ráno, houkají do pozdního večera,” dodává paní Jana.

Stížnostmi místních je překvapená Správa železnic, podle mluvčího Dušana Gavendy totiž vlaky troubí u Blata dokonce méně často než dřív. „Houkají u Blata před nedalekým přejezdem na polní cestě, ten je zabezpečený výstražnými kříži a strojvedoucí před ním musí dávat akustickou návěst pozor. Díky nedávnému zabezpečení sousedního přejezdu na silnici do Dřenic výstražnou signalizací už vlaky při jízdě už naopak nemusí houkat tak často.“

Těsnější auta, silnější houkačky

Houkají ale skutečně hlasitěji. A to od léta letošního roku, kdy České dráhy nasadily na trať nové soupravy Regiofox. Potvrzuje to specialista, který měří hluk drážních vozidel, Rostislav Kolmačka s tím, že pronikavější troubení určuje norma, která od roku 2014 platí pro všechny nové soupravy na českých tratích. 

„Takže dnes všechna vozidla, která jsou nově schvalovaná do provozu, musí splňovat požadavky tzv. TSI LOC and PASS. Určitě teď vlaky houkají hlasitěji, než to bylo u těch postaru schvalovaných vozidel. Normy se postupně zpřísňují, protože máme tlakotěsnější auta na přejezdech apod. Je opravdu potřeba, aby výstražné signály dolehly až k uchu řidiče na přejezdu,“ říká Kolmačka. Podle něj má totiž bezpečnost na železnici vždy přednost.

Spustit audio

Související