Hrabal: Nejdřív parkovací dům u arény, pak rozšíření zón. A na „pomalodráhu“ nemají Pardubice vliv

29. říjen 2024

Mnozí řidiči za často kritickou dopravní situací ve městě automaticky vidí osobu náměstka primátora. I když má Jan Hrabal (ANO) dopravu v gesci, tvrdí, že o všem nerozhoduje.

„Nejsem slepý, nejsem hluchý. Třeba severovýchodní obchvat staví Ředitelství silnic a dálnic, Wonkův most realizuje Pardubický kraj. Představa, že Hrabal může za to, kde je umístěná jaká dopravní značka a kde co kolabuje, může být pro někoho hezká, ale bohužel se míjí s realitou. Věci konzultuju, jsem v kontaktu s krajem. Řešil jsem výjezd na Wonkův most z nábřeží Václava Havla, který by se měl vrátit. Ale občas se můžu jenom dotazovat, ptát se, žádat, ale nikoliv rozhodovat,“ tvrdí.

Nekonečné parkování

Už je jasné, kolik bude stát parkovné v novém parkovacím domě u arény. Prvních 15 minut bude zdarma. V pracovní dny má jít o 20 korun za hodinu, za celý den maximálně 120 korun. Pro srovnání: Parkovací dům Jana Gayera v centru Hradce Králové vybírá 10 korun za hodinu a od třetí hodiny dokonce jenom 2 koruny.

„Doháníme dluhy minulosti. Kdyby parkovací dům u arény stál před 25 lety, určitě by posloužil. Parkovací politika v obou městech je trochu odlišná. Zatímco v Hradci byla v 90. letech ‚zprivatizována‘, tady se veškeré výnosy z parkovného vrací zpátky do dopravy. Tři čtvrtiny jdou zpátky na opravu zastávek anebo na vyšší bezpečnost na přechodech pro chodce. Zbylá čtvrtina míří do dopravního podniku, který systém spravuje. Pomáhá mu to zlepšovat hospodaření.“

Náměstek primátora Jan Hrabal

Současné ceny považuje Hrabal za zlatou střední cestu. Město dál plánuje rozšíření placených parkovacích zón z centra do východní části Pardubic. „Určitě bude dřív parkovací dům u arény. Jsme pro zavedení systému rezidenčního parkování po celém městě, ale ruku v ruce to musí jít se zvyšováním parkovacích kapacit. Nejsem schopný říct konkrétní termín. Rozjetých je víc projektů.“

Za velmi symbolickou částku se taky dalo zatím parkovat v areálu Masarykových kasáren. Teď se tam má stavět škola. „Během demoličních prací tahle možnost nebude, ale jihovýchodní roh kasáren, tedy nejblíž ke hřbitovům, by sloužil jako územní rezerva pro případné parkování typu několikapatrové konstrukce.“

Komplikovaná propojka

Město Pardubice minulý týden schválilo investiční záměr výstavby silniční propojky ke krajské nemocnici. Má vzniknout z takzvané rychlodráhy na nadjezd Kyjevská. Zastupitelé schválili první variantu, která má dvě silniční ramena. „Z hlediska realizovatelnosti je nejlepší, z hlediska dopravního ne. O tom záměru se mluví desítky let. Kdybychom se řídili čistě dopravně a kapacitně, tak nejlepší varianta by byla čtyřramenná. Ale pro město tam je velice složité majetkoprávní vypořádání. Zároveň tam jsou rodinné domy. Sjezd z nadjezdu by vedl lidem pod okny. Mohli jsme dál nereálně doufat ve čtyři ramena, anebo bouchnout do stolu a postavit aspoň ta dvě.“

Hotovo ještě úplně není. Na západní straně nadjezdu město podle Hrabala nechá prověřit případnou lávku pro cyklisty. „Do současného podchodu totiž mají zákaz vjezdu. Úplně definitivní není kruhový objezd na ulici kapitána Jaroše, na rychlodráze. Slyšel jsem řadu kritických připomínek o dopravním špuntu. Projektant ho posoudí, případně by se dodělal dodatečně.“

Sociální sítě řeší taky to, že rychlodráha s maximální povolenou rychlostí až 70 kilometrů v hodině po dokončení severovýchodního obchvatu přejde do režimu silnice II. třídy s nejvyšší rychlostí 50 kilometrů za hodinu. Z rychlodráhy by tak byla pomalodráha. „Na tento proces město nemá žádný vliv. Když ŘSD staví silnice, tak se stávající převádějí pod kraj. Tento osud nejspíš čeká i rychlodráhu. Když si ji ale projedete celou sedmdesátkou a následně padesátkou, rozdíl je několik desítek vteřin maximálně.“

Kdy bude nový most kapitána Bartoše? A co udělá město s „legem“ před Palácem Pardubice, když si pochvaluje účinek těchto „dočasných“ barevných bariér? Poslechněte si celý rozhovor.

autor: Jakub Malý
Spustit audio

Související