Jak bylo ve škole, co jste měli k obědu? Komunikace s dětmi vázne kvůli namyšleným dospělým, říká doktorka Pekařová

Smutný chlapec poslouchá hádku rodičů
Smutný chlapec poslouchá hádku rodičů

Lidé se o výchovu dost zajímají. Ale spíš jenom teoreticky. Praxe tomu podle doktorky Lidmily Pekařové úplně neodpovídá.

„Projev vůči dětem bývá uspěchaný. Dominuje namyšlenost dospělých. Přece dítě všemu musí rozumět stejně jako oni. A když nerozumí, zlobí se na něj, že nechápe,“ popisuje svou zkušenost.

Táhneme děti dolů

Rodiče podle Pekařové buď kladou otázky, na které dítě neumí odpovědět anebo ho to vůbec nezajímá. „Nechce vnímat otázky o tom, co bylo. Třeba co bylo ve škole. Pokud někomu nepraskly šle, tak tam nic nebylo. Co bylo k obědu, tak to taky nikoho nezajímá. My neznáme svět dítěte a jeho pocity. Zajímá ho a chtělo by říct, jak se Michal ve školce pral.“

Expertka na výchovu si myslí, že dítě často nevedeme životem po schodech nahoru, aby mluvilo, umělo se představit a podobně. „Jednáme s ním tak, jako kdyby samo bylo něčím nedůležitým. Potkám rodinu, která mě informuje o novém psovi. Představí mi ho, ale desetileté dítě ne. Ono pak kope do kamínků a otravuje se.“

Pozor na vzory

Děti nás v době, kdy to podceňujeme, kopírují. „Dvouleté dítě vidí, jak si všichni odnášejí od stolu talíře, chce být taky velké a okamžitě to dělá. My věci pohodíme, ale dítě by je mělo uložit. Tatínek skopne boty, ale dítě by si je mělo srovnat. Odlišovat se chce v době, kdy cítí, že už má svoje vlastní myšlení a naše názory považuje za staré, nemožné a nemoderní. My ale to moderní nesledujeme. Nebavíme se o tom, co je na sociálních sítích, jak pokročila technika.“

Doktorka Lidmila Pekařová

Opakovaně Lidmila Pekařová varuje před posluhováním. „Když mi odchází rodina z ordinace, říkám, ať si každý vezme to své a budeme se loučit. Otec se obvykle chová dost normálně. Když si něco odložil, tak si to vezme. Ale matka najednou drží čepičku, bundičku. Dítěti je sedm roků. Říkám paní Novotné, že jí čepička bude malá. Pak bere lahvičku, kterou šroubuje. Maminka maká a dítě se otravuje. Nemá co dělat, protože kolem něj pořád probíhá služba.“

Ocenění pro Lidmilu Pekařovou

Klinická psycholožka z Pardubic nedávno získala celorepublikové ocenění Seniorka roku 2019. To je součástí projektu SenSen. Nadace Charty 77 chce cenou upozornit na zapojení seniorů a seniorek do dění v okolí a na jejich práci pro druhé.

Spustit audio

Související