Jízda na červenou se nevyplatí, Vysoké Mýto bude přechody sledovat kamerami

Auta ve Vysokém Mýtě často u přechodů pro chodce jezdí na červenou
Auta ve Vysokém Mýtě často u přechodů pro chodce jezdí na červenou

Vysoké Mýto řeší dlouhodobý problém s nekázní řidičů. Někteří z nich ignorují semafory a ohrožují tak chodce i ostatní řidiče. Radnice proto na silnici I/35 připravuje zavedení monitoringu jízdy na červenou.

Vysokomýtská radnice zjistila, že někteří řidiči červené světlo na semaforu nerespektují. Nedá se říct, že by vždy šlo o záměrné porušení předpisů. Když městem jede souvislý proud vozidel, je možné, že řidiči semafor přehlédnou.

Nicméně redaktor Českého rozhlasu u jednoho ze dvou přechodů během dvaceti minut napočítal pět řidičů, kteří semafory projeli vyloženě na červenou. Ty, kteří projeli na oranžovou, raději ani nepočítal.

Radary v Litomyšli vyfotí i slušné řidiče. Budou mezi nimi hledat kriminálníky

Úsekový radar

Silniční radary na průjezdu Litomyšlí pomůžou policistům v boji se zločinem. Město zpřístupní kriminalistům data z kamer například pro hledání pachatelů krádeží vozidel.

Stejné zjištění vedlo radnici k tomu, že na přechodu u plaveckého bazénu a na křižovatce ulic Husova a Prokopa Velikého nechá kamerový systém nainstalovat. Obě kamery budou na silnici I/35, kudy denně projede víc než 20 tisíc aut.

„V momentě, kdy bude svítit červená, se zapne záznam. Ten půjde přes městskou policii na náš odbor dopravy. A ti řidiči potom dostanou poštou pozdrav,“ dodává nezávislý starosta František Jiraský.

Bez bodů nebo s body?

„Systém automaticky vylustruje provozovatele vozidla, kterým bylo přestupkové jednání způsobeno, následně se mu odesílá výzva s určenou částkou k úhradě a je samozřejmě plně na provozovateli zda tu částku hned uhradí a tím správní řízení končí, nebo zda sdělí správnímu orgánu řidiče a ten následně vede správní řízení s řidičem,“ vysvětlila vedoucí odboru dopravy Kristýna Šťastná.

Pokud by odbor dopravy neřešil přestupek s vlastníkem vozidla, ale přímo s řidičem, ten přijde kromě pokuty i o body. „V drtivé většině provozovatelé vozidla využívají první možnosti, protože to není spojeno s dalšími náklady řízení, případně s bodovým systémem.“

Radnice zatím nepředpokládá, že by kvůli novému kamerovému systému musela na odbor dopravy nabírat další lidi. Podle starosty je ale v plánu reorganizace odboru a po ní by měl být vyčleněný jeden pracovník, který se bude starat jen sledování záznamů a posílání obsílek.

První dva úseky měření jízdy na červenou chce radnice zprovoznit ještě letos. Zaplatí za to asi 1,5 milionů korun. Když se systém osvědčí, plánuje město rozšíření na další místa. Složitou a náročnou dopravní situaci v Mýtě pomůže ale výrazně vylepšit až postavení dálnice, protože pak bude provoz z města odkloněný.