Katapult vystřelí pilota až půl kilometru od letadla. V kabině má celou sadu náloží
Pardubická Explosia letos zažívá pravděpodobně nejúspěšnější rok ve své novodobé historii. Už loni byl její zisk rekordní, tehdy se zastavil těsně pod 200 miliony korun a letos to bude podle předběžných odhadů ještě víc.
Jednou z mnoha vyráběných věcí jsou i raketové motory, třeba pro systém záchrany pilota, který se musí ze stroje katapultovat. Reportér Josef Ženatý měl možnost natáčet přímo v areálu firmy.
„Jde o celý záchranný systém pilota, nejedná se pouze o pyropatrony, které jsou umístěné v sedačce. Ta pyropatrona je konstruována tak, aby pilot měl maximální přetížení, které na něj bude působit, 3 až 4 G,“ říká Jaroslav Šustr, vedoucí skupiny balistiky raketových motorů v pardubické Explosii.
Katapult: komplex různých náloží
Celý systém nouzové záchrany pilota je ale mnohem sofistikovanější a větších či menších náloží je v kabině celá řada. Některé odpalují skleněný kryt kabiny, jiné zase způsobí, že pásy přitáhnou pilota co nejvíc k sedačce. Všechno přitom musí správě fungovat a pracovat ve velmi krátké době.
Jaroslav Šustr vysvětluje, do jaké výšky dokáže systém pilota vystřelit: „Záleží na povětrnostních podmínkách a na jiných situacích. Řekněme, že ho to dostane nějakých 300 až 500 metrů od letadla.“ V Explosii vyrábějí i systém motorů a náloží pro záchranu pilota při nulové výšce a rychlosti – tedy aby se mohl bezpečně katapultovat nejen ve vzduchu, ale i když stíhačka sedí na zemi.
Ve Skupině balistiky raketových motorů jako jedni z mála firem na světě umí konstruktéři z pardubického Semtína udělat i systém záchrany pro civilní malá letadla nebo kluzáky. Speciálně vyvinutý systém navíc slouží nejen k záchraně pilota, ale celého stroje.
Náplně pro velkorážní munici
Zkonstruovat ale v Explosii umí třeba i motory pro střely BM-21 Grad. Raketové motory jsou ale jen jedna z mnoha částí výroby pardubické Explosie. Největší zájem je v posledních letech o střelný prach a výrobky, které s ním souvisí. Po hodně slabých rocích je tak státem vlastněná akciová společnost znovu v zisku, navíc v rekordním. „Budeme se pohybovat v obratu asi 1,3 miliardy s předpokládaným ziskem kolem 200 milionů korun,“ říká ředitel Explosie Kamil Dudek.
Zájem o výrobky ze Semtína rostl podle něj už před několika lety a není to tedy tak, že by se zvýšil až po zhoršení bezpečnostní situace v Evropě: „Jestli se bavíme o bezpečnostní situaci ve světě jako celku, tak to samozřejmě nahrává, ale nesmíme dávat rovnítko, že to je Ukrajina, potažmo dneska Izrael. Není to tak, protože tento náběh poptávek nastartoval dávno před Ukrajinou. Jednalo se hodně o Ameriku. Situace na Ukrajině zvýšila ty poptávky více, ale jinak úplný vliv to na to nemělo.“
Velký zájem je v poslední době o speciální celospalitelné hnací náplně pro velkorážní munici. Jsou to zjednodušeně papírové nábojnice, které po vstřelení projektilu celé shoří přímo v kanónu. Právě tuto výrobu teď plánuje Explosia rozšířit. „Ty spalitelné náboje děláme v rozsahu 70 – 80 tisíc kusů ročně a v tuto chvíli jsme rozjeli velkou investiční akci a chtěli bychom to navýšit až na 200 tisíc kusů,“ dodává ředitel Kamil Dudek. Investice za zhruba jednu miliardu korun je v plánu během následujících dvou až tří let.
Související
-
Explosia Pardubice měla vloni rekordní zisk. Pomohl hlad po velkorážní munici
Výrobce výbušnin Explosia Pardubice loni vykázal rekordní zisk 198 milionů korun při obratu 1,2 miliardy korun. Přispěla k němu úsporná opatření i válka na Ukrajině.
-
Není to jen Semtex. Pardubická Explosia slaví 100 let
Když v roce 1920 vznikla na okraji Pardubic Československá akciová továrna na látky výbušné, nikdo ještě asi netušil, jak velký vliv bude mít na rozvoj celého města.
-
Jejich Semtex zná celý svět. Před 100 lety vznikla pardubická Explosia
Přesně před sto lety, tedy 23. března 1920 byla v Pardubicích založená firma Československá akciová továrna na látky výbušné. Pod jménem Explosia existuje dodnes.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
ONLINE: Česko zasypal sníh, D1 ucpala kolona. Na jihu Čech je kalamita, místy napadlo až 75 centimetrů
-
Roky zkoušela umělé oplodnění, dítě nakonec adoptovala. ‚Nejlepší rozhodnutí za deset let,‘ popisuje
-
Pohyb po MHD jako adrenalinový sport. ‚Nechci se v metru vyhýbat lidem na zemi,‘ říká nevidomá
-
Kdo a kdy zruší vánoční pečení?