Klid je pryč. Přes Stradouň jezdí k nově otevřenému úseku D35 tisíce aut

13. leden 2023 11:43

Doprava přes Stradouň na Orlickoústecku se v posledních týdnech mnohonásobně zvýšila. Vesnici s ani ne dvěma sty obyvateli protíná silnice I/17. Ta od konce prosince slouží jako spojnice mezi dálnicí D35 a hlavním silničním tahem I/35. Přes obec teď denně projedou tisíce aut a kamionů a situace se následujících několik let nejspíš nezlepší.

Nezávislý starosta obce Stradouň Zdeněk Bačina přímo před obecním úřadem potvrzuje výrazný nárůst intenzity dopravy: „Určitě. Je to obrovský nárůst proti tomu, co bylo v minulé době. Uvidíme, co nás bude čekat dál.“

Tisíce aut denně

Během deseti minut při našem natáčení projelo obcí 164 vozidel včetně kamionů, což je skoro tisíc za hodinu, a to jsme natáčeli dopoledne mimo špičku.

„Samozřejmě se tady zvyšuje hluk. Je to hodně znát a více, když je deštivé počasí. Doprava nás omezuje i ve výjezdu z obce,“ popisuje problémy s hustou dopravou starosta. „Pro obyvatele je to šok. Sami jsme jim říkali, že nevíme, do čeho jdeme a co nám to přinese. No a bohužel se to vyplnilo,“ pokračuje Bačina. „Musíme to holt vydržet do doby, než se dobuduje další část dálnice.“

Ředitelství silnic a dálnic zároveň silnici I/17 opravovalo a přidalo bezpečnostní prvky: „Zrovna tady před obecním úřadem máme semafory, máme nové autobusové zastávky, máme nové chodníky. Máme nový chodník k místnímu hřbitovu, kde to byla nutnost, protože se tady doposud chodilo po krajnici komunikace, což by dneska nepřipadalo v úvahu,“ pokračuje starosta Bačina.

Stradouň - hlavní průtah obcí

Další rozvoj obce současná situace podle něj neohrožuje: „My jsme se snažili co nejvíc dobudovat do tohodle okamžiku. Takže takové ty páteřní věci, jako je část vodovodu, část našich chodníků, tak to jsme stihli. Uvidíme spíš, co nás bude omezovat, až bude pokračovat další výstavba dálnice,“ naráží starosta na situaci, kdy se bude navážet materiál na stavbu dalšího úseku D35. Pro obec to totiž bude znamenat desítky kamionů denně, které obcí projedou i mimo hlavní tah.

Kde D35 pomohla

Otevření úseku D35 z Časů do Ostrova nicméně jiným obcím přineslo velkou úlevu. Například Ostřetín na Pardubicku se po desítkách let zbavil většiny tranzitní dopravy. „Tady jezdilo denně přes 20 tisíc aut – hlavně kamionová doprava a dneska to spadá na třetinu,“ řekl před časem starosta Ostřetína Miloš Vlasák (STAN). Ve Stradouni je situace opačná a zlepší se až s otevřením navazujícího úseku dálnice D35 z Ostrova do Vysokého Mýta. Ten se má začít stavět příští rok a hotový mý být v roce 2027.

autor: Josef Ženatý
Spustit audio

Související