Kola místo dodávek a společný sklad. Pardubice chtějí v centru města změnit systém doručování zásilek

15. listopad 2021 08:41

Zásilky po Pardubicích by mohla rozvážet jen jedna služba. Tím by se snížil počet dopravců ve městě, zatímco doba doručení by zůstala stejná. Systému se také někdy říká poslední míle a funguje třeba už v Praze. 

„V dnešní době je centrum města nadbytečně zatěžováno spoustou doručovacích služeb. Většinou jsou to poměrně velká vozidla, dodávky, zabírá to místo, parkují na chodnících, nemají kde zaparkovat, není to jednoduchý,“ říká náměstek primátora Petr Kvaš a dodává, že princip poslední míle je takový, že zásilkové firmy dovezou balíčky do jednoho centrálního skladu.

„Funguje to tak, že se vytvoří „hub“, kam všechny zásilkové služby včetně pošty svezou zásilky a ta poslední míle se dělá nějakým jiným způsobem. Tam už doručuje pouze jeden a nedoručuje velkým vozidlem, ale doručuje třeba nákladním kolem nebo nějakým jiným ekologickým způsobem.“

Kurýr rozváží zásilky na nákladním kole

V konečném efektu by tak mělo v centru Pardubic jezdit a parkovat míň dodávek. Příjemci prý nic nepoznají, doba doručení bude prakticky stejná.

„Na Pernštýnské náměstí přijede za hodinu klidně deset zásilkových vozidel a já vidím ten příspěvek životnímu prostředí v tom, že tam nepřijede žádné, ale přesto by měli klienti své zakázky doručené naprosto bez problémů,“ dodal Kvaš.

Kam s centrálním skladem?

Radnice teď ve spolupráci s pardubickou univerzitou pracuje na vymezení centra města, tedy kde všude by poslední míle fungovala. Následně by se vybralo umístění zmíněného hubu tak, aby bylo dostupné pro velká vozidla a aby to nebylo daleko pro toho posledního dodavatele.

Zatímco třeba v Hradci Králové se teď objevila soukromá firma, která chce službu spustit komerční cestou, v Pardubicích to chce organizovat sama radnice.

Spustit audio

Související