Starý udělal místo novému. V Pardubicích stěhovali železniční most

10. listopad 2021 15:03

V Pardubicích dnes dělníci dokončili přesun železničního mostu přes Labe mezi hlavním a rosickým nádražím. 150 metrů dlouhou ocelovou konstrukci bylo potřeba posunout z původního umístění o 18 metrů. Na jejím původním místě totiž začne stavba nového dvoukolejného mostu.

Udělat provizorní pilíře uprostřed řeky, nadzvednout most o osm centimetrů a pomalu ho posunout 18 metrů proti proudu. Stavební firmy se na to připravovaly několik měsíců. „Přesun začal minulý týden, kdy po pěti drahách, které jsou u každé podpěry, byl nadzvednut most a začal příčný přesun do té nové provizorní polohy,“ vysvětluje oblastní manažer firmy Skanska Michal Hrutkai.

Podpěr je celkem pět, všechno je potřeba přesně koordinovat, posuny totiž byly v řádech centimterů. „Je pět lidí na každé pozici a potom nahoře je člověk, který tam má počítač, na každé pozici mají lasery, on tam vidí a vyhodnocuje si, jak kdo přesně jede, kdyby byl někdo rychlejší, tak si ho přibrzdí a tak dále,“ dodává Michal Hrutkai.

Ještě chvíli poslouží

Starý most v provizorní poloze bude dál sloužit pro provoz vlaků mezi pardubickým hlavním a rosickým nádražím. A to do doby, než bude na místě původního mostu postavený nový.

Provoz bude na přesunutý most převeden 17. prosince, řekl Radomil Novák ze Správy železnic. Po víc než půlroční výluce tak budou opět jezdit vlaky mezi hlavními nádražími v Pardubicích a Hradci Králové.

Jedna z pěti kolejnic, po kterých stavební firma konstrukci stěhovala. Most za týden urazil 18 metrů

„Není to úplně standardní práce každého dne, to je pravda, ale dá se říct, že příčné přesuny konstrukce o hmotnosti třeba 200, 300 tun děláme jednou za rok nebo za dva,“ dodává Michal Hrutkai ze společnosti Skanska. Nový dvoukolejný most přes Labe má být hotový v roce 2023. Starý železný pak čeká likvidace.

autor: Josef Ženatý
Spustit audio

Související