Koloběžka vám spraví záda, navíc zhubnete a omládnete

Martin Komár se svou koloběžkou
Další podcasty, rozhovory a příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Martin Komár se svou koloběžkou

Začít s koloběhem se dá i v pokročilejším věku. Má to určitě smysl. Koloběžka je úžasný dopravní prostředek, na kterém omládnete. Navíc budete originální a pokud zvládnete správnou techniku, přestanou vás bolet záda.

Bolesti zad jsou u pardubického maséra a koloběžce Martina Komára na denním pořádku. „Každý ode mě dostává domácí úkoly přímo od masérského stolu. A tím prvním je pohyb. Ať je to chůze, běh, plavání, jízda na kole nebo na koloběžce,“ hlavně vyběhnout ven z domu, od počítačů a televizí.

Martin Komár začal sám jezdit na koloběžce, protože měl problémy s koleny. A pomohlo mu to. Když použijete správnou techniku a zapojíte přední stehenní i lýtkové svaly, zpevníte tím svalový obal kolem kolene a vazy nemají takovou zátěž.

Při koloběhání je také důležité zapojit správně svaly břicha a celý vnitřní stabilizační systém. Tím si zpevníte záda a postupně je zbavíte bolesti. Koloběhání je sport, kde se zapojují skoro všechny svaly. Zpevněné hýďové svaly ocení hlavně ženy…

Jakou koloběžku vybrat pro začátečníka

Musíte vědět, jak často a kam budete jezdit. Lepší je koupit kvalitní koloběžku, která se pohybuje v cenové relaci od osmi tisíc korun. Taková koloběžka je z kvalitních materiálů a nehrozí, že za pár měsíců přestane fungovat. Váží asi deset kilogramů, protože rám musí být přece jen o něco robustnější, než u kola.

Jsou různé typy koloběžek. Koloběžka do města má širší kola, aby zvládla i kočičí hlavy. Na jízdu po silnici vám stačí užší kola. Před koloběžku se dá zapřáhnout i pes, což je jeden z dalších koloběžkových sportů. V létě musheři koloběžky hojně využívají.

Na koloběžkách se i závodí, v republice je celá řada klubů koloběžců. Také pardubičtí koloběžci mají svůj závodní tým. Letos se chystají na Mistrovství Evropy.

Je dobré se spojit s někým, kdo opravdu na koloběžce jezdí a ví, jak na to. Koloběžci Pardubice pořádají jednou týdně veřejné vyjížďky z Vinice od mostu na Chrudimce. Ukážou vám, jak se odrážet, jak na koloběžce stát, jak správně měnit nohy a zpevnit svaly. Jedině správná technika vám pomůže zbavit se zdravotních problémů.

V předklonu se neotáčejte

Platí jednoduché pravidlo. Vždy dělejte jen jeden pohyb. Předklon, rotaci nebo úklon. Když se předkláníte, tak se v žádném případě neotáčejte. Klasická situace je, že berete nákup z auta a někdo na vás zavolá. Vy se ještě v předklonu otočíte a v tu chvíli vás píchne v zádech a je to taková bolest, že máte hvězdičky před očima. „V tu chvíli jste odpojení od systému. Ale trvá to jen chvíli a dá se to spravit. Většinou tam zlobí nějaký zatuhlý sval, který se dá rozmasírovat. Fungují i různé tlakové body, které používám. Důležité je přijít s takovými problémy včas,“ upozorňuje Martin Komár.

Také do podřepu se můžete dostat horším i lepším způsobem. „Lidi jsou zvyklí dělat dřepy tak, že tlačí koleno před kotník. To je špatně. Dřep by měl být dělaný tak, že si jakoby sedáte na záchod. To znamená dáváte zadek dozadu a koleno nenecháte utíkat před kotník, tím pádem nezatěžujete vazy, ale zapojujete svaly,“ radí masér Martin Komár.

Rekordní přejezd Kypru čeká pardubické koloběžce

Koloběžci Pardubice chtějí vytvořit ultramaratonský rekord. Na Velikonoce se chystají přejet Kypr ze západního cípu na východní. Je to dvě stě sedmdesát kilometrů! Cílem koloběžců je zvládnout celou trasu za osmnáct hodin. Čeká je převýšení tři a půl tisíce metrů. Tak jim popřejme dobrý vítr v zádech.