Lakýrnice, čalounice, automechanička. Ve Vysokém Mýtě studuje čím dál víc dívek

15. září 2020 07:54

Dívek, které mají zájem studovat technické obory, přibývá – alespoň ve Vysokém Mýtě. Na tamní Střední technickou školu letos nastoupilo víc děvčat, než kdy dřív.

Školu museli ve Vysokém Mýtě kvůli zvyšujícímu se počtu děvčat nedávno vybavit sociálním zařízením pro dívky, které nebylo dostatečné.

Hasák místo panenky

„Mě ty auta lákaly odmalička, žádný panenky, ale autíčka,“ říká Kleopatra, která v současné době chodí na nástavbové stadium na provozního technologa. Na vysokomýtské technické škole už získala výuční list v oboru autolakýrník. „Je to fakt úžasný obor, protože tam je hodně kreativity co se týče barev, to míchání, je to takové objevování.“

To že si Kleopatra vybrala technický obor, nebralo její okolí pokaždé jako samozřejmost. „Ze začátku si ze mě dělali srandu, protože mi to nevěřili, holka lakýrnice. Chvilku si z toho dělají srandu, ale pak si zvyknou a přijmou to.“

Počítačovou grafiku ve strojírenství na škole studuje zase osmnáctiletá Sabina, která by do budoucna ráda pracovala v nějaké velké automobilce. „Nejvíc mě na tom baví právě ta technická dokumentace, kdy si na to můžu nějak sáhnout a vím, že to doopravdy bude fungovat.“

Pečlivější než kluci

Schopnosti dívek ve výuce oceňuje i učitel odborného výcviku Michal Burian. V porovnání s chlapci si prý nevedou vůbec špatně.

Z Laury bude automechanička

„Určitě bych neřekl, že tam jsou nějaké extra silové rozdíly, protože dneska ta děvčata to dohání tím nadšením a v podstatě se dá říct, že jsou pečlivější než kluci, takže se s nimi pracuje i o dost líp. Samozřejmě, jsou tam kluci, kteří jsou technicky nadaní, mají předpoklady a ty to baví. U těch dívek, tím, že to je pro ně něco nového, tak o to větší úsilí tomu věnují a o to lepší výsledky tam potom jsou,“ říká Burian.

Dívky na technických oborech této školy byly ještě nedávno výjimkami. Je jich ale čím dál víc, řekla ředitelka školy Jitka Jiskrová. „Letos nastoupilo dvacet žákyň na naši školu, což v celkovém úhrnu přijatých žáků činí 23 procent. Celková statistika školy je taková, že máme žákyň 38, což tvoří 14 procent z celkového počtu našich žáků. Je evidentní, že počet žákyň roste.“

Ke studiu technických oborů se škola snaží dívky nalákat i výzvami ve svých propagačních materiálech.

Spustit audio

Související