Legendární hadraplán vyjel poprvé z Parníku

1. prosinec 2017
Velorexy

Velorexy na silnici už skoro nepotkáte. Pokud se ale chcete dozvědět všechno o jejich historii, vydejte se do Městského muzea v České Třebové.

Je to jediné veřejné muzeum v Česku, které se může pochlubit ucelenou expozicí vozidel Velorex. Stálá výstava tu nevznikla náhodou. Unikátní české vozítko se totiž zrodilo v obci Parník, dnes části České Třebové.

Expozice přibližuje zrod a vývoj výjimečného vozidla na třech kolech, od prototypu až po „šedou pomstu“. Tedy čtyřkolový Velorex, který zakončil sériovou výrobu v sedmdesátých letech minulého století.

Původně to byl Oskar

Velorex je tříkolové vozítko s trubkovým rámem potaženým koženkou, jediné homologované vozidlo s plátěnou karoserií na světě. V dobách svojí největší slávy získal Velorex celou řadu přezdívek. Nejčastěji mu lidé říkali „hadrák“, „hadrolet“ nebo „hadraplán“, ale také třeba „montgomerák“, „netopýr“ nebo dokonce „splašené trubky“.

Tříkolové vozidlo, které se později stalo legendou českých silnic, zkonstruovali bratři Stránští, František (1914 - 1954) a Mojmír (1924 -  2011). První pokusy o sestavení vozu, napůl motocyklu, napůl auta, realizovali ještě v době druhé světové války. „Svoje vozítko, které vzniklo z touhy vlastnit něco víc, než motocykl, původně nazvali OS-KAR, vozidlo na ose,“ vysvětluje ředitelka Městského muzea v České Třebové a autorka expozice Jana Voleská.

František a Mojmír Stránských s prototypem, počátek 40.let 20.stoleti

 „Bratři Stránští neměli peníze na auto, a tak si v dílně v Rybníku vytvořili vlastní vůz, z dostupných a levných materiálů,“ dodává Jana Voleská. „Návštěvníci našeho muzea si mohou prohlédnout dokonce prototyp legendárního Oskaru, ještě s původní plátěnou střechou.“

Sériová výroba

Po únoru 1948 bratři Stránští neměli vyhlídky na sériovou výrobu. Sestavili ale speciální prototyp vozu bez ovládání pedály, a tak se koncem roku 1950 cesta k sériové výrobě otevřela. Zájem o vozítko pro invalidy začal stoupat. Počátkem roku 1951 byla dílna začleněna do Velodružstva Hradec Králové pod názvem Závod 09 Parník. Klientelu zajišťoval Svaz invalidů v Praze.   

V České Třebové v dílně na Parníku vzniklo mezi lety 1950 - 51 několik sérií po šesti kusech, s motory Jawa 250. Provozovna ale nedokázala upokojit poptávku, a tak se v létě roku 1952 dílna přesunula do Solnice z Rychnova nad Kněžnou.

Pohled do expozice Do České Třebové Velorexem

V dobách největší slávy Velorexu v 60. letech vyjíždělo z dílny téměř sto vozů měsíčně, celkem bylo vyrobeno přes 15 tisíc Velorexů. Jejich karoserie se skládala z ocelových tyček, které byly zvenku potažené koženkou. Střecha se dala stáhnout a v zadní části vozidla byl umístěný motocyklový motor z Jawy 250. Výroba Velorexů s tímto typem motoru skončila v roce 1963. Do roku 1971 se vyráběly Velorexy s motorem Jawa 350.

Po ukončení výroby tříkolových Velorexů přišly na řadu ještě čtyřkolové Velorexy. Měly ale celou řadu nedostatků (na které poukazoval i hlavní odběratel, Československý svaz invalidů) a také nehezkou šedou karoserii, proto se o těchto Velorexech mluvilo často jako o „šedé pomstě“. Výroba Velorexů definitivně skončila v roce 1973.

Od prototypu ke čtyřkolce

V expozici „Do České Třebové Velorexem“ uvidíte prototyp Velorexu s původní plachtou a pravostranným řízením. V muzeu samozřejmě nechybí nejslavnější modely: Velorex s motorem Jawa 250, ČZ 175 nebo Jawa 350. Součástí výstavy je také čtyřkolový model, vozítko Super-laminát, konstrukční počin Mojmíra Stránského a jeho kolektivu. Ostatně, právě při dodatečných úpravách Velorexů se projevily „zlaté české ručičky“. Někteří majitelé jim totiž opatřili místo původního koženkového potahu vlastní laminátovou nebo plechovou karosérii.

Iteriér Velorexu s motorem Jawa 250 z roku 1959

Replika Velorexu v reálném měřítku pobaví děti a výstava nabízí i celou řadu dobových dokumentů, například autentické záběry z pohřbu Františka Stránského. V lednu 1954 František Stránský havaroval ve svém Velorexu na namrzlé silnici a svým zraněním podlehl. Na poslední cestě Františka Stránského provázely desítky Velorexů.  

Populární veterán

Od roku 1951 bylo v Československu vyrobeno přes 15 000 tříkolek. Jejich příznivci začali už v osmdesátých letech pořádat srazy a v roce 1990 vznikl Velorex Club. Srazy „hadraplánů“ jsou oblíbené dodnes a milovníci Velorexů se nezalekli ani zahraničních dobrodružství, uspořádali třeba cestu do Afriky nebo projeli slavnou Route 66 napříč Spojenými státy. Před sedmi lety se dokonce objevila nová verze legendárního vozidla. Komfortní hybrid motocyklu a automobilu představil podnikatel Pavel Brída z Opavy jako Velor-X-Trike.