Legiovlak devátým rokem brázdí Česko. Připojí ještě jeden vagón
Když někde zastaví, nedá se přehlédnout. Repliku legionářské soupravy z let 1918-1920 během letošních 4 zastávek navštívilo 15 000 lidí. Až do neděle 14. května ji najdete ve Svitavách.
„Prakticky ukazujeme, kdo byli českoslovenští legionáři a jak se zrodil náš samostatný stát. Už sami legionáři ve 20. letech dělali různé alegorické vozy, repliky takzvaných těplušek, tedy obytných vozů, ve kterých žili. Jejich nápad jsme trochu zvětšili. Dnes už máme 14 vozů. Původně jsme měli ambici asi na polovinu. V Dolní Lipce zrovna připravujeme nejspíš poslední vůz, který dostaneme z Muzea starých strojů a technologií ze Žamberka. Představovat bychom v něm chtěli krátkodobé výstavy, hlavně na téma druhého odboje. Muzeum nám teď zapůjčilo svou parní lokomotivu Ventilovku,“ říká za Československou obec legionářskou Jiří Charfreitag.
Záleží na dětech
Organizátoři se i nadále snaží hledat místa, kde ještě Legiovlak nebyl. „Základem, abychom někam přijeli, je hlavně školní mládež, pro kterou to především celé děláme. Někde jsme tedy už byli vícekrát. Jsme schopní zvládnout tři třídy během jedné hodiny. Větší výpravy by se měly objednávat v rezervačním systému. Každá třída dostane hodinový výklad s naším průvodcem. Školáci se zajímají o každodennost. Často hledají i rodinné kořeny. Máme databázi legionářů, ve které jsme schopní dohledat, jestli dědeček daného dítěte sloužil v legiích a jak se z nich vrátil domů.“
Svitavy představují letošní jedinou zastávku Legiovlaku v Pardubickém kraji. Ale možná se ještě vrátí: „Pokud se na podzim nedostaneme na Slovensko, zařadili bychom do kalendáře Moravskou Třebovou,“ naznačuje Charfreitag.
Ministerstvo obrany slibuje, že souprava bude jezdit minimálně do roku 2026. Několik vozů si můžete virtuálně prohlédnout na webu. „Letos plánujeme zpřístupnit kompletní 3D prohlídku. Je to ale spíš jenom pro představu. Při osobních prohlídkách dovolují průvodci sáhnout třeba na těžký kulomet Maxim. Legiovlak jezdí obvykle od dubna do prosince. Přes zimu má technickou přestávku. S přesuny nám pomáhají České dráhy. My pak na každém nádraží musíme postavit těžké ocelové schody, připravit elektřinu a zajistit sociální zázemí.“
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor

Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.