Legiovlak devátým rokem brázdí Česko. Připojí ještě jeden vagón
Když někde zastaví, nedá se přehlédnout. Repliku legionářské soupravy z let 1918-1920 během letošních 4 zastávek navštívilo 15 000 lidí. Až do neděle 14. května ji najdete ve Svitavách.
„Prakticky ukazujeme, kdo byli českoslovenští legionáři a jak se zrodil náš samostatný stát. Už sami legionáři ve 20. letech dělali různé alegorické vozy, repliky takzvaných těplušek, tedy obytných vozů, ve kterých žili. Jejich nápad jsme trochu zvětšili. Dnes už máme 14 vozů. Původně jsme měli ambici asi na polovinu. V Dolní Lipce zrovna připravujeme nejspíš poslední vůz, který dostaneme z Muzea starých strojů a technologií ze Žamberka. Představovat bychom v něm chtěli krátkodobé výstavy, hlavně na téma druhého odboje. Muzeum nám teď zapůjčilo svou parní lokomotivu Ventilovku,“ říká za Československou obec legionářskou Jiří Charfreitag.
Záleží na dětech
Organizátoři se i nadále snaží hledat místa, kde ještě Legiovlak nebyl. „Základem, abychom někam přijeli, je hlavně školní mládež, pro kterou to především celé děláme. Někde jsme tedy už byli vícekrát. Jsme schopní zvládnout tři třídy během jedné hodiny. Větší výpravy by se měly objednávat v rezervačním systému. Každá třída dostane hodinový výklad s naším průvodcem. Školáci se zajímají o každodennost. Často hledají i rodinné kořeny. Máme databázi legionářů, ve které jsme schopní dohledat, jestli dědeček daného dítěte sloužil v legiích a jak se z nich vrátil domů.“
Svitavy představují letošní jedinou zastávku Legiovlaku v Pardubickém kraji. Ale možná se ještě vrátí: „Pokud se na podzim nedostaneme na Slovensko, zařadili bychom do kalendáře Moravskou Třebovou,“ naznačuje Charfreitag.
Ministerstvo obrany slibuje, že souprava bude jezdit minimálně do roku 2026. Několik vozů si můžete virtuálně prohlédnout na webu. „Letos plánujeme zpřístupnit kompletní 3D prohlídku. Je to ale spíš jenom pro představu. Při osobních prohlídkách dovolují průvodci sáhnout třeba na těžký kulomet Maxim. Legiovlak jezdí obvykle od dubna do prosince. Přes zimu má technickou přestávku. S přesuny nám pomáhají České dráhy. My pak na každém nádraží musíme postavit těžké ocelové schody, připravit elektřinu a zajistit sociální zázemí.“
Související
-
Legiovlak možná opustí „Československo“. Rozchod mu hraje do karet
Unikátní pojízdné muzeum se pomalu chystá na krátký zimní spánek. Trasu pro příští rok by mělo znát nejpozději na jaře. Legiovlak jezdí po celé republice.
-
Mezi Pardubicemi a Hradcem se legionáři postaví bolševikům. Přijede taky Legiovlak
Pojízdné muzeum Československé obce legionářské objíždí různá nádraží a železniční stanice. Souprava vagónů ukazuje, jak se legionáři před sto lety přepravovali Ruskem.
-
Jeli tisíce kilometrů po stopách legionářů. Ruským vlakem, kde je všechno společné
V Rusku mají legendární Transsibiřskou magistrálu. A legionáři v zemi nechali své stopy. Právě to byly hlavní motivace pro Jiřího Junka, aby se tam vydal.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka