Lyžař nebo antilopa? Zbavte se zlozvyků a začněte běhat pořádně

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Běžec na Kunětické hoře

Běh je pro mnoho lidí koníčkem, bez kterého si nedovedou představit aktivní odpočinek. Kdo to ale s touto aktivitou přežene, může si uškodit.

Běžci-lyžaři jsou lidé, kteří běhají málo a nemají tedy dostatečnou sílu v oblasti kotníků a předního stehna, takže si tímto stylem ulevují. Dalším typem jsou běžci, kteří přehnaně zapojují vysoké koleno. Těm se říká antilopy. Jak běhat tak, abyste tělu prospěli? Ptali jsme se běžce a organizátora Kunětické devítky Jakuba Jaroše.

Než začnete běhat, pořiďte si dobré běžecké boty. Pro začátek si nechte poradit od specialistů. To je skutečně základ. Začněte pomalu. Můžete střídat rychlou chůzi a běh, rozhodně nepřekonávejte bolest.

Zvolte rovinu a přírodní terén. Podél vody se dá na Pardubicku doběhnout kamkoliv. A mnohem lepší než asfaltka je přírodní terén. Pokud chce člověk zhubnout, těžké tělo se otřásá při dopadu na tvrdý asfalt mnohem víc, než když dopadne na měkkou zem.

Hlavně přirozeně

Dobrá technika je základem zdravého běhu a musí být hlavně přirozená. „Podívejte se na malé děti, jak běhají. Ty mají správnou techniku. Čím jsme starší, tím nabíráme různé zlozvyky. Hlavu držte rovně, dívejte se čtyři až pět metrů před sebe, buďte uvolnění. Předsazená nebo podsazená pánev je klasickou chybou, říká se tomu kačeří pánev. Tlačte pánev spíše dopředu,“ radí Jakub Jaroš.

Běh musí být vedený přes polštářky na chodidlech směrem k patě. Pokud našlapujete na špičky, je to špatně, mohli byste si přivodit zdravotní problémy.

Ramena a ruce by měly být uvolněné, lokty držte u těla. Pokud jezdíte na běžkách, představte si, jak pohybujete hůlkami. Podobně by se měly chovat ruce.

Pokud běháte rekreačně, snažte se dýchat nosem, abyste posílili plíce. Pokud chcete zhubnout, doporučuje Jakub Jaroš běhat minimálně dvakrát až třikrát týdně.

Spustit audio

Odebírat podcast

Související