Běhání přináší radost v každém věku. Začněte ale zvolna

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Běhání. Ilustrační foto

Řada výzkumů prokázala, že lidé staršího věku, kteří pravidelně běhají, trpí bolestmi kolenních nebo kyčelních kloubů výrazně méně než jejich vrstevníci-neběžci. Snad nejpozitivnějším dopadem běhání je skutečnost, že je vhodnou prevencí proti některým tzv. civilizačním chorobám.

Má příznivý vliv na hlavní rizikové faktory, které ohrožují srdce a cévní systém. Jak začít běhat a vydržet? Na to se ptala moderátorka Kateřina Prouzová v rozhlasové Radioporadně Radima Olivy.

Proč začít vůbec běhat?

  • zlepšíte svou celkovou fyzickou i psychickou kondici

  • běhání je skvělý nástroj na hubnutí

  • budou se Vám lépe překonávat stresové situace

  • posílíte srdce a imunitu

  • zlepšení spánku

  • budete se cítit skvěle

„V momentě, kdy s běháním začínáte, nemyslete na techniku. Té se začněte věnovat, až získáte trochu kondici," říká Radim Oliva.

Opravdu je důležité, aby Vám při běhu bylo fajn, a měli jste z něj dobrý pocit. Při aerobním pásmu dochází ke kýženému spalování tuků - hubneme, spotřebováváme tuky (až po určité době na této frekvenci), ale poměrně znatelně.

Spoluběžci z Třeboně

Pokud nemáte nějaký sporttester, který by vám umožňoval měřit okamžitou tepovou frekvenci, jednoduchým testem můžete zjistit, pokud se právě v tomto pásmu nacházíte. Měli byste být schopni úplně plynule při běhu mluvit a nemělo by vám to dělat žádné potíže.

Aby bylo běhání radostí

  • udělejte si tréninkový plán odpovídající vašim schopnostem

  • nesnažte se trhat rekordy, řiďte se svými pocity

  • neběhejte to betoně, raději po lesních a polních cestách, vaše klouby vám poděkují

  • kupte si dobré boty

  • před startem se protáhněte

  • hodinu a půl před výkonem nejezte

  • nezapomeňte na doplňování tekutin

  • neběhejte sami, ve dvou se to lépe táhne

  • nikdy není pozdě začít

Nejčastější chyby začátečníků

  • zcela nevhodná běžecká obuv

  • nezvládnutí intenzity a rychlosti běhání

  • nedostatečný pitný režim

  • špatné oblečení (berte v potaz aktuální roční období)