Macháček už na Dakaru dohnal Lopraise. Důchod zatím není aktuální

15. prosinec 2021

Můžeme spekulovat, jestli jsou kamióny stejně prestižní jako čtyřkolky anebo buggyny. Ale faktem je, že Josef Macháček má na kontě šest dakarských výher. Na chlup stejně jako legenda legend.

Závodník z Heřmanova Městce má teď před sebou další start. „Pojedu už poosmnácté. V roce 2020 jsem na tři roky podepsal smlouvu s Buggyrou. V pětašedesáti je opravdu čas odejít, aby nastoupili mladí. Vždyť je to úplná ostuda, jak se člověk snaží na nejvyšší příčky dosáhnout v tomhle věku. Nejste tak pružní, bystří. Kdyby mi přestaly sloužit oči, tak bych kariéru utnul hned. Jsem asi nejstarší, kdo má na Dakaru takové ambice.“

Jenom závodit bez myšlenek okolo

Macháček se stal ryzím profesionálem a tahle role mu vyhovuje. „Celou předchozí kariéru jsem musel dělat na technice. Pracoval jsem na přípravě, hledání sponzorů, náhradních dílů. Zajišťoval jsem logistiku přepravy. Teď už se jenom vyloženě bavím samotným závoděním.“

Josef Macháček vyhrál počtvrté kategorii čtyřkolek na Rallye Dakar

V minulosti hned pětkrát dokázal ovládnout kategorii čtyřkolek a letos byl nejrychlejší mezi buggynami v kategorii prototypů. „Buggyna je pro mě takový relax, jet se čtyřkolkou je podstatně náročnější. Má hodně specifik. Tyhle dvě kategorie jsou poměrně rozdílné.“

Vyhraje znovu?

Obhájit poslední triumf bude pro Macháčka složité. „Můžete udělat plno chyb. Navíc se kategorie obrovsky rozrůstá. Kvůli covidu se odjelo méně závodů a nikdo nezná kvalitu soupeřů. Jsou nečitelní. Záleží, jak vyladíme stroj, jaké nás potkají závady. Hned na začátku je maratonská etapa, kde se může stát cokoliv. Při Dakaru potřebujete štěstí.“

Do závodu vyrazí s číslem 300. „Byl jsem zvyklý startovat s prvním číslem jako vítěz čtyřkolek. Vyrazit s číslem 300 jako Sainz nebo Peterhansel je fantazie. Užiju si to aspoň na startu, kdyby se mi pak třeba tolik nedařilo,“ usmívá se.  

Rallye Dakar 2022 zahájí 1. ledna prolog v Háilu v Saúdské Arábii. „Terénem je podobná Africe. Už jsme tam byli testovat. Noci budou v poušti poměrně chladné. Počasí mě trápí, mohlo by být teplejší. Celé české a slovenské startovní pole odlétá speciálem 27. prosince,“ říká muž, který se do extrémního klání vydal poprvé v roce 1999 s cílem dokončit ho jako první Čech na čtyřkolce.

autor: Jakub Malý
Spustit audio

Související