Malebným Údolím Tiché Orlice už brzy vlaky nepojedou

Bývalý tunel v Chocni
Bývalý tunel v Chocni

Z Chocně do Ústí nad Orlicí se už za pár let dostanou cestující vlakem o něco dřív. Krásná přírodní scenérie, která uchvacuje na trase Praha – Morava po všechna roční období, ale brzy zmizí. Nahradí ji tunely.

Tahle trať pamatuje ještě geniálního stavitele slavné dráhy z Olomouce do Prahy, Jana Pernera. Ještě mu ani nebylo třicet, když ji ve 40. letech 19. století vyprojektoval a dohlížel na její stavbu. Tunel u Chocně, který mu byl osudný, protože se při jeho kontrole smrtelně zranil, už přes půl století neexistuje. Podobně skoro zapomenutá bude asi i současná trasa, která se vlní podél toku Tiché Orlice. Ta totiž už za pár let ustoupí pokroku.

Tři nové tunely

První z tunelů vyhloubí hned za bývalým starým choceňským tunelem, ten povede pak vlak mimo současné historické nádraží v Brandýse nad Orlicí. Bude tam jen zastávka. A pak úplně zmizí ta asi nejromantičtější část trati – u zastávky Bezpráví. Tu mine vlak kvůli dalšímu tunelu, který za krátko vystřídá poslední u Ústí nad Orlicí. Ten bude nejdelší, skoro 700 metrů.

Všechny tyto úpravy mají trať především napřímit, protože se teď údolím klikatí a vlaky, které na jiných úsecích jedou jednou tak vysokou rychlostí, tam musí zpomalit maximálně na 70 kilometrů v hodině. Pak tam pojedou 160 kilometrů za hodinu. Rychlost nahradí nostalgii. Možná i to je důvod, proč se vydat na výlet vlakem Údolím Tiché Orlice. Navíc na každé zastávce je co k vidění.

Do Bezpráví se vlakem už za pár let nedostanete

Choceň, Brandýs, Bezpráví, Ústí

V Chocni si hned u nádraží přijdou na své i milovníci záhad, když se půjdou podívat na bývalý choceňský tunel. Při jeho ražbě našli dělníci uprostřed skály úlomky ryzího železa. A tak vznikla tzv. záhada choceňského železa, protože doposud nikdo z vědců po celém světě nedokázal vysvětlit, jak se tam mohlo dostat.

Čtěte také

V Brandýse nad Orlicí zase můžou výletníci putovat po stopách Jana Amose Komenského, který se tam nějaký čas ukrýval a ve městě je na něj řada památek. Nebo se podívat na zříceninu hradu Brandýs, který tamní nadšenci už několik let s úspěchem opravují.

Zastávka Bezpráví je nejkrásnějším vstupem do krajiny Údolí Tiché Orlice. Vydat se tam dá hned po několika trasách jak pěšky tak na kole. A když je dostatek vody, tak i po ní. Může ale stačit jen se dívat kolem. A kochat se. V lesích rostou houby, kvete vzácná lilie, na hladině řeky můžete vidět plavající užovku a nad ní modrého Ledňáčka.

Na nádraží v Ústí nad Orlicí je další železniční památka, která už dnes vůbec nemusela existovat – nádraží, které se dochovalo v téměř stejné podobě tak, jak ho postavili v druhé polovině 19. století, což je unikát. Už pár let neslouží svému účelu, ale skupina nadšenců budovu koupila a chce v ní zase obnovit život. Ten se tam vrací zatím alespoň na nástupiště před ním, kde můžete právě nastoupit do vlaku na cestu Údolím Tiché Orlice. Máte na to ještě asi tři roky.

Malebné Údolí Tiché Orlice