Osedlal Čezetu a vyjel po stopách Emila Holuba. Cestovatel našel i Holickou rokli

23. únor 2017

Jezdit na motorce z roku 1962 by zdánlivě nemuselo být nic těžkého. Ale taky záleží, jak daleko jedete. Vojtěch Hlásný se z Býště vydal na pořádně daleký výlet. Inspirací mu byl legendární holický cestovatel.

„Emil Holub může být inspirativní nejenom pro cestovatele. Byl zapálený pro věc. Nehledal příčiny, ale hledal cesty. Nebál se. Své cesty pojímal vědecky. Proto taky trasu velice dobře popsal.“

Podle Hlásného existují podrobné mapy, kudy se Holub pohyboval. „Dnes by teoreticky bylo možné většinu cesty následovat přímo. Ale pro mě jako osamoceného jezdce na historickém stroji by to nebylo úplně reálné. Trasa vede neobydlenými oblastmi. Existují tam bezpečnostní rizika spojená s lidmi anebo se zvířaty. Proto jsem volil paralelní cesty, které v určitých chvílích protínaly trasy Emila Holuba.“

Po návratu si dává pozor v ulicích

Hned na začátku Hlásného přepadli, což paradoxně bral jako dobrou lekci. „Když jsem se vrátil do Česka, bylo pro mě složité přenastavit se do bezpečného módu. Šel jsem po chodníku, viděl jsem vysoké túje a úplně automaticky jsem přešel na druhou stranu silnice.“

Čtěte také

Jako nesilnější zážitek bere cestovatel návštěvu Holické rokle v Jihoafrické republice. „Myslím si, že není mnoho míst na planetě, která by byla nazvaná po českých a navíc ne úplně velkých městech. Dva dny jsem věnoval hledání Holické rokle. Emil Holub objevil tento ostrůvek života v polopoušti. Můžeme tam najít klasické stromy, trávu, ptáky a podobně.“

Cestovatel Vojtěch Hlásný v Holické rokli, asi 80 km severně od města Kimberley u soutoku řek Vaal a Hart v Jihoafrické republice

Desetitisíce kilometrů na starém stroji

„S motorkou jsem projel přes čtyřicet zemí v Jižní a Severní Americe, Africe, Evropě, Asii. Ještě mi z kontinentů chybí Austrálie a Antarktida. Stroj byl vyrobený jako běžný motocykl. Používalo ho JZD v Rokytně. Zakoupil ho můj bratr s bratrancem. Speciální se stala tím, že absolvovala zhruba 120 000 kilometrů po různých částech světa,“ říká Hlásný.

Jak to vzniklo? „Na začátku všeho v roce 2006 nebyla jiná varianta. Jeli jsme s bratrem do Afriky a bylo potřeba na něčem jet. Šli jsme a vytáhli jsme ze skladů motorky, které jsme dali dohromady a jelo se. Nepřemýšlelo se nad tím, jestli to je staré nebo nové. Po té cestě bylo jasné, že už nemůžete takovou motorku vyměnit. Stala se takovým členem rodiny.“

autor: MAL
Spustit audio