Pardubice otevřely před nádražím nový dopravní terminál

Během otevření ještě pracovníci dopravního podniku dokončovali poslední úpravy na trakčním vedení
Během otevření ještě pracovníci dopravního podniku dokončovali poslední úpravy na trakčním vedení
Po osmi měsících prací dnes začal plně fungovat terminál městské hromadné dopravy. Cestující tak po nové dlažbě půjdou k nádraží kolem fontány nebo sochy Jana Pernera. Na autobus můžou nasednout na jednom z devíti nástupišť přímo před nádražím.

Firma Strabag 26. října při přebírání stavby slíbíla, že za 180 dní bude hotovo, od té doby ale uplynulo 245 dní. Stavbaři si od začátku dávali poměrně velkou rezervu, protože nevěděli, jaká bude zima. Nakonec kvůli dlouhotrvajícím mrazům museli na skoro dva měsíce práce přerušit, ale termín nakonec stihli.

Spěch měl opodstatnění, radnice má totiž slíbenou dotaci ze švýcarských fondů ve výši 108 milionů korun a hlavní podmínkou získání peněz byl právě termín dokončení. Radnice stavbu přebírá, ale kvůli přilehlému bytovému domu bude muset znovu požádat o odklad kolaudace. Původně zastupitelé odhlasovali jeho demolici, nájemníci z dvou bytů se ale odmítli vystěhovat, proto teď město musí objekt odhlučnit. Tématu jsme se věnovali podrobněji.

Světelné tabule a bronzový Perner

Celá plocha je vydlážděná žulovými kostkami, přibyly nové stromy, lavičky, socha Jana Pernera, zastřešené stojany pro kola a cyklověž. U ní je také malá malá fontána, původní velká kašna musela ustoupit terminálu MHD.

Cestujícím slouží na novém dopravním terminálu 9 nástupišť. Vybavená jsou digitálními tabulemi s časy odjezdů a příjezdů

Terminál je nejdůležitější novinkou. Je průjezdný v obou směrech, takže lidé, kteří přijedou autobusem směrem z centra, nebudou muset přecházet silnici. Na zastávkách jsou světelné informační tabule o odjezdech spojů a případných zpožděních, tabule s odjezdy vlaků a u nádraží jsou také nové nástupní a výstupní hrany pro pravidelné linkové autobusy.

Nedaleké autobusové nádraží opravené není a zřejmě nebude, provozuje ho ČSAD BUS Chrudim a to zatím opravu neplánuje. Pardubická radnice by ale ráda měla nový tzv. terminál B pro linkové autobusy právě místo nedalekého bytového domu, který by radnice ráda zbourala.

Polib a jeď

Přímo u nádraží také nově slouží malé parkoviště typu K + R (kiss and ride), které slouží k vyložení a naložení cestujících. Zastavit je na něm možné maximálně na 5 minut.

Před nádražím přibylo malé parkoviště K + R

U nádraží se změnila také dopravní situace a někteří řidiči si stěžují, že se kvůli úpravám zhoršila průjezdnost. Před nádražím se změnil počet i uspořádání jízdních pruhů. Bylo potřeba postavit i novou křižovatku, aby mohly autobusy bezpečně do terminálu zajíždět. Proto už ve směru do centra od křižovatky u hypermarketu nejsou dva pruhy, ale jen jeden.

Čtěte také

Změnilo se také vodorovné značení u výjezdu MHD z terminálu směrem do centra. Autobusy teď vyjíždějí rovnou do prostředního vyhrazeného pruhu. Řidiči, kteří chtějí jet na rychlodráhu, musí nově místo jednoho průběžného pruhu přejet dva. Někteří se zase před vjezdem do křižovatky neujistí, že jí budou moct projet, a blokují tak dopravu.