Pardubice plánují návrat sdílených kol. Město vymýšlí vlastní model provozu
Do Pardubic se možná vrátí sdílená jízdní kola. Z krajského města zmizela letos v květnu, protože se magistrát nedohodl s firmou, která kola provozovala. Teď by měl mít ale sdílená kola na starosti pardubický dopravní podnik. Jak zjistila reportérka Šárka Rusnáková, vedení Pardubic na to vyčlenilo v návrhu rozpočtu na příští rok jeden 1,6 milionu korun.
„Sdílená kola fungovala v Pardubicích jako čistě komerční služba, fungovala v první polovině tohoto roku, ale ta společnost, která je provozovala, z ekonomických důvodů skončila,“ popisuje náměstek primátora Jan Hrabal (ANO).
Čtěte také
Sdílená kola z Pardubic zmizela i proto, že se město nedokázalo dohodnout s provozovatelem této služby, firmou nextbike, na výši příspěvku na prvních 15 minut zdarma. Teď má magistrát nový nápad, sdílená kola by mohl mít starosti dopravní podnik.
„Máme jako dopravní podnik dohodu s městem, že bychom případně tuto službu sdílené mobility nebo sdílených kol byli ochotni nějak organizovat, nicméně ne tak, že bychom nakoupili kola a provozovali to samostatně, to je velmi nákladná věc,“ upřesnil ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.
Dopravní podnik jako mezičlánek
Pardubický dopravní podnik podle ředitele Pelikána bude službu provozovat spíše formálně. „My budeme smluvním objednatelem této služby. Zprostředkovávat a zajišťovat to bude někdo jiný. My například řekneme, že chceme v Pardubicích 180-200 kol, určíme lokality a místa, kde budou zaparkovaná, nastavíme ceník. Tímto způsobem budeme zprostředkovatelem mezi městem a tím, kdo skutečně bude ta sdílená kola provozovat.“
Dopravní podnik má v plánu vyhlásit výběrové řízení na firmu, která by pro Pardubice vyčlenila okolo 150 až 200 sdílených kol. Podle náměstka primátora Jakuba Rychteckého (Žijeme Pardubice), s tím už také město počítá v návrhu rozpočtu.
Čtěte také
V rozpočtu na příští rok je navržená částka 1,6 milionu korun, která je určená právě na bikesharing, sdílená kola. „Nám dává smysl to, aby město dávalo finanční prostředky právě dopravnímu podniku. Aby jeden občan s jednou Pardubickou kartou nebo platební kartou si byl schopen odbavit jak městskou hromadnou dopravu, tak třeba i sdílené kolo,“ říká Rychtecký.
Výhodněji s Pardubickou kartou
Majitelé Pardubické karty by pak mohli mít podle ředitele dopravního podniku Pelikána i další výhody. „Protože bychom do budoucna mohli naším předplatitelům, kteří mají zakoupenou roční jízdenku, dát nějaký bonus, že v průběhu roku 5x nebo 10x, teď to číslo není nijak definované, si kolo mohou bezplatně půjčit a využít.“
Dopravní podnik města Pardubic by rád zachoval taky prvních 15 minut jízdy zdarma. Podle ředitele Pelikána prý ale nebude potřebovat peníze na další zaměstnance.
„Já myslím, že tento model by mohl fungovat tak, že si postačíme s vlastními lidmi. Máme tady zaměstnance, kteří mají na starosti parkovací automaty, těch je už přes 80, jízdenkové automaty, cyklověž a tyto věci běžně řešíme, takže si zatím nemyslím, že bychom potřebovali nějaké další zaměstnance nebo další techniku,“ říká Pelikán.
Pokud vše půjde podle plánu, dopravní podnik by rád začal v Pardubicích sdílená kola provozovat od dubna nebo května příštího roku.
Související
-
Sdílená kola nextbike v Pardubicích po čtyřech letech končí
V Pardubicích skončí po čtyřech letech provoz sdílených kol. Společnost nextbike se rozhodla, že na začátku května kola odveze, nyní jich je ve městě kolem 150.
-
Lidé v Pardubicích osedlali sdílená kola. Za měsíc je využily tisíce cyklistů
Lidí, kteří po Pardubicích jezdí na sdílených kolech, přibývá. Zatímco projekt Rekola před několika lety pro nezájem lidí skončil, nový systém Nextbike je zatím úspěšný.
-
Sdílená kola zřejmě bez minut zdarma. Pardubice odmítly přispět na provoz Nextbike
Pardubická radnice nedá firmě Nextbike dotaci na provoz sdílených kol. Společnost žádala o 1,5 milionu korun, aby mohlo být půjčení kola prvních 15 minut zadarmo.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Írán ztrácí v Sýrii důležitého spojence. Rusko si hrálo na velmoc, na kterou nemělo, říká politický geograf
-
Konec svěřenského fondu? ‚Rozsudek ke střetu zájmů je průlom, není možné ho bagatelizovat,‘ říká Mejzlík
-
ONLINE: Rusko za poslední měsíc dobylo skoro pětkrát více území než za celý loňský rok
-
Taterová: Skupiny, jež svrhly Asada, jsou různorodé. Vývoj může vést ke kompromisu i další válce