Pardubická „hygiena“ volá nejrychleji. Nakažení čekají na telefonát necelý den

23. říjen 2020 12:02
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Studenti Univerzity obrany se školí v prostorách Krajské hygienické stanice v Brně na práci operátorů v projektu takzvané chytré karantény (ilustrační foto)

Méně než jeden den - tak dlouho průměrně v Pardubickém kraji trvalo, než se člověku s pozitivním výsledkem testu na koronavirus ozvala krajská hygienická stanice. Vyplývá to z údajů, které zjistili datoví novináři Českého rozhlasu.

Každému, komu vyjde pozitivně test na covid-19, by se měla co nejrychleji ozvat krajská hygienická stanice, aby s ním pracovníci sepsali všechny potřebné náležitosti a pokusili se vytrasovat rizikové kontakty.

Jenže tím, jak nemocných i testovaných rychle přibývá, zvyšuje se množství práce i pro hygieniky. Dataři zjednodušeně řečeno sledovali, jak dlouhá je prodleva od oznámení pozitivního výsledku testu, než se dotyčnému ozvou hygienici.

Nejde přitom o výsledky za týden nebo pár dní, ale rovnou za měsíc. Konkrétně od 12. září do 8. října. Dataři vycházeli z údajů systému Daktela, který používá většina krajských hygienických stanic.

Nejlépe - tedy s nejkratší dobou prodlevy - z toho vyšel právě Pardubický kraj. Hygienici se pozitivně testovanému ozvali v průměru ani ne za 24 hodin. Naopak nejdéle na kontakt čekali lidé na jižní Moravě, kde byla prodleva 3,6 dne; v Praze, kde to bylo 3,4 dne a pak v Královéhradeckém kraji. Tam to byly necelé dva dny. Kompletní článek je dostupný na zpravodajském webu iRozhlas.

Pozn.: Plzeňský a Liberecký kraj s pouze desítkami zaznamenaných vyřešených telefonátů. Oba kraje používají vlastní systémy a do Daktely zapisují pouze část svých dat. Jejich srovnání s ostatními kraji je tedy třeba brát s rezervou.

Pomáhají policisté i brigádníci

Krajská epidemioložka Olga Hégrová Českému rozhlasu řekla, že už hygienikům pomáhá několik policistů, několik zaměstnanců finanční správy a také brigádníci, kteří pracují na dohodu. Hygienici obvolávají takzvané první kontakty, to znamená přímo nakažené. S ostatními telefonáty včetně trasování pomáhají externisté.

„Pracovnice, které jsou páteřní, začnou obvolávat tzv. první hovory v Daktele. Další telefonování potom zajišťují tzv. třetí hovory. Nám již teď pomáhají pomocníci, kteří přišli z řad externistů,“ vysvětlila Olga Hégrová.

Při trasování přitom může jít až o stovky, někdy i tisíce kontaktů. I když to jsou od každého pozitivně testovaného třeba jen dva nebo tři kontakty, počet roste exponenciálně.

Spustit audio

Související