Past na kamiony v Holetíně. Železničáři poškozený most plánují zvednout

9. březen 2018 12:50

Zkusím to a určitě se tam vejdu. Nejspíš tohle si říká většina řidičů kamionů, kteří si zkracují cestu přes Holetín u Hlinska. Ve vesnici ale silnice vede pod železniční tratí a podle značky tam neprojede nic, co měří víc než čtyři metry.

Ani zákaz vjezdu ale nestačí. Nákladní auto opřené střechou o most je obrázek, který se opakuje i několikrát za týden, k poslední nehodě kamionu došlo dnes krátce před polednem. Řešení by mohla být stavba nového vyššího mostu.

„Dvakrát až třikrát do týdne se nějaký kamion zarazí, buď nabourá částečně do konstrukce, nebo to zablokuje. Tito řidiči pak musí couvat až k místům, kde se velice složitě otáčí a dochází k omezování a často i ohrožování ostatních účastníků silničního provozu, někdy i poškozování majetku. Chodníky, poražené dopravní značení, ploty a tak dále,“ popisuje hlavní problémy nezávislý starosta Holetína Jan Břeň.

Vloni silničáři rozmístili dopravní značky, které na most upozorňují už několik kilometrů před vesnicí. Ani to ale nezabralo.

Předčasně složený náklad

„Pamatujeme případ, kdy se řidič domníval, že má náklad menších rozměrů a že v pohodě projede. Ve většině případů šoféři uvádí, že je tam navádí GPS navigace. Pro nás je to jasné nerespektování dopravního značení,“ říká mluvčí chrudimské policie Jiří Tesař. Na silnici před mostem už tak skončily třeba i předčasně složené přepravní železné kontejnery.

Každá taková situace udělá z Holetína na několik hodin dopravní špunt, upozorňuje ředitel pardubických silničářů Miroslav Němec. „Pokud statik nepřijde a neprohlédne, tak na to železniční provoz nikdo nepustí a ten ucpaný podjezd je zároveň objízdnou trasou pro náhradní vlakovou dopravu.“

Auta vyšší než 3,8 m pod mostem neprojedou. Řidiči to stejně zkouší, jak je na mostě patrné

Konstrukce mostu už je nárazy částečně poškozená. Železničáři proto připravují přestavbu a zvýšení průjezdu o sedmdesát centimetrů. Holetínský starosta Jan Břeň ale upozorňuje na to, že takové řešení může znamenat další problémy. „Většina obyvatel není pro to zvedat nivelitu, aby nám tady pak neprojížděly větší kamiony, protože tím pádem se ta průjezdnost zvýší. Naopak asi je ten způsob řešení efektivnější než to, že se nám tady třikrát do týdne zablokují kamiony.“

Chystá se nový most. Zatím bude lidi z Mělic do Valů vozit převozník

Most přes Labe ve Valech

Dopravní spojení přes Labe ve Valech u Přelouče by už letos mohlo připomínat scénu z filmu pro pamětníky. Na místo se totiž po mnoha desetiletích vrátí říční přívoz, který bude zajišťovat, aby se lidé suchou nohou dostali na druhý břeh. Stávající starý vojenský most má uvolnit místo nové mostní stavbě, která ho vystřídá.

Přestavba by ale znamenala výhodu pro chodce. „Průchod bude mimo vozovku. Doteď obyvatelé vstupují do silnice, pokud pod mostem chtějí projít,“ dodává starosta.

Nový most je ale zatím jen na papíře. Podle Miroslava Němce by bylo možné aspoň nějaké dočasné řešení. „Když už nic jiného, tak provizorní. Dneska existují elektronická zařízení, která mohou to vozidlo, které se tam nevejde, monitorovat a shodit tam třeba semafor.“

Se zahájením stavby nového mostu počítá Správa železniční dopravní cesty nejdříve v příštím roce.

Máte foto kamionu uvízlého pod mostem v Holetíně? Pošlete nám ho na adresu redakce.pardubice@rozhlas.cz a my ho zveřejníme.

 

Spustit audio