Po Pardubicích budou v létě jezdit nové klimatizované trolejbusy

25. duben 2018 14:20

V depu pardubického dopravního podniku už jsou první čtyři nové trolejbusy vybavené klimatizací. Do května dorazí ještě dalších 11 vozů a pak hned začnou jezdit na linkách ve městě. Stály 185 milionů korun a na jejich pořízení se povedlo získat i evropskou dotaci.

„Na dílně máme dva vozy, které přišly tento týden z plzeňské Škodovky. V roce 2015 jsme se rozhodli, že všechna nová vozidla budeme pořizovat s celovozovou klimatizací. Je to v létě významně příjemnější pro cestující,“ říká ředitel Dopravního podniku Pardubice Tomáš Pelikán.

Nové trolejbusy mají také čtvery dveře, tedy o jedny navíc, pro lepší výstup a nástup cestujících, na obsaditelnost vozu to podle ředitele nemá velký vliv. „Obsaditelnost je rozdílem asi dvou cestujících oproti třídveřovému vozidlu.“

V nových vozidlech je méně míst na stání. Je k tomu uzpůsoben prostor u prostředních dveří, který je prostornější než u třídveřového vozu.“ Jsou nízkopodlažní a u třetích dveří je plošina pro najíždění invalidního vozíku,“ doplňuje Tomáš Pelikán a přidává další novinky.

Nové trolejbusy Škoda 30 Tr SOR už jsou v Pardubicích

Ve vozech je moderní technologie, trolejbusy spoří nespotřebovanou elektrickou energii a předávají ji dál do sítě dalším trolejbusům.

Na monitoru v přední části vozidla vidí řidič obraz z kamer ve vozidle a sleduje bezpečnost cestujících, hlavně při nastupování a vystupování. „Pro řidiče je tenhle způsob komfortnější, když vyjíždí ze zastávky, zavírá dveře a dává blinkr a dívá se do zpětného zrcátka, tak už nevidí dobíhajícího cestujícího. Tyhle situace se stávají a kamery významně zvyšují bezpečnost,“ říká ředitel dopravního podniku.

Letní cesty bez přehřátí

Trolejbusy a autobusy jezdí mezi jednotlivými zastávkami krátkou trasu a při otevření dveří se dovnitř dostane teplý vzduch. To podle dopravního podniku není problém. Výkon klimatizace by si měl poradit s vnitřním prostorem i během otevírání dveří. Na prvních trolejbusech navíc v Pardubicích zjistili, že při zapnuté klimatizaci nijak dramaticky nestoupá spotřeba.

Pardubická MHD kupuje nové trolejbusy a zavádí linku do Ohrazenic

Martin Novoný při závěrečné zkoušce řidiče trolejbusu Foto Tereza Brázdová

Pardubický dopravní podnik postavil trolejové sloupy do Ohrazenic a chystá nákup nových trolejbusů. Výběrové řízení musel vyhlásit dvakrát a zatímco v prvním tendru byla cena za vozy 105 milionů korun, v druhém stoupla o 40 milionů.

První ohlasy od cestujících už dopravní podnik má a musel intenzitu klimatizace upravit, protože byla nastavena od výrobce na plný výkon. „Měli jsme i poznámky od cestujících, že jim byla zima, takže to regulujeme přímo výkon a jednotlivé otvory, ze kterých jde studený vzduch tak, aby to nebylo nepříjemné,“ dodává ředitel dopravního podniku Pelikán.

Patnáct nových trolejbusů by mělo začít jezdit během měsíce června.

Spustit audio