Po třech letech konečně Bennewitz. Českotřebovský festival obnoví tradici

Festival nese jméno Antonína Bennewitze, houslisty, dirigenta a dlouholetého ředitele Pražské konzervatoře, kde byl předchůdcem Antonína Dvořáka
Loni a předloni jarní hudební festival kvůli covidu nebyl. Letos by už všechno mělo klapnout, a to od 20. dubna do 7. května. Patronem a dramaturgem 22. ročníku zůstává houslista Jaroslav Svěcený.
„Jeho podpora je pro nás dárek z nebes. Díky Jaroslavovi se vždy povedlo do České Třebové dostat obrovská jména a hlavně celá dramaturgie dostala celistvější tvář. Festival má minimálně v regionu svoji značku a kdo k nám zavítá, tak ví, na co jede,“ myslí si šéf Kulturního centra v České Třebové Josef Jan Kopecký.
Nedá se to překlopit
Letošní program není úplně stejný jako by byl před dvěma lety. „Něco bohužel muselo ze stolu pryč. Ani filharmonie neudrží ve svém repertoáru roky stejnou věc. Naposledy vypadl soubor Police Symphony Orchestra. Už se tak rozrostl, že se do České Třebové prostě nevejde. Chtěli jsme oslavit šedesátku Jaroslava Svěceného. Přát tedy budeme dodatečně.“
Festival nese jméno Antonína Bennewitze, houslisty, dirigenta a dlouholetého ředitele Pražské konzervatoře, kde byl předchůdcem Antonína Dvořáka. Jaroslav Svěcený k němu říká: „Je skvělé, že pěstujeme odkaz tohoto mistra. Uměl výborně hrát, měl organizační schopnosti, dokázal se pohybovat ve společenském světě. Byla to obrovská osobnost, o které se možná dnes nemluví každý den v novinách, ale je dobré si ji připomínat. Jsem rád, že festival v České Třebové nese právě jeho jméno.“
Pro první koncert si Svěcený připravil ukázku původních italských houslí: „Zrovna o nich vzniká nová kniha. Nástroje smíme s dovolením majitelů ze šesti zemí použít. Lidé je tedy na zahajovacím koncertu uslyší, dozví se o jejich historii. Když člověk střídá nástroje, tak to je trochu adrenalinový sport. Nejslavnější mistři je ale stavěli na nejvyšší úrovni. Na ten večer se nesmírně těším.“
Program Bennewitz Festivalu
Středa 20. dubna, Velký sál KC Česká Třebová, 19:00
Zahajovací večer: Tajemství italských houslí 17. – 19. století
Jaroslav Svěcený + Martin Kos + Virtuosi Pragenses
Čtvrtek 21. dubna, Velký sál KC Česká Třebová, 19:00
Prague Cello Quartet (koncertní show složená ze skladeb klasických mistrů, populárních filmových melodií, jazzových, popových anebo rockových hitů)
Pátek 29. dubna, Velký sál KC Česká Třebová, 19:00
Komorní orchestr Jaroslava Kociana Česká Třebová rozšířený o dechovou sekci členů Filharmonie Hradec Králové
Pátek 6. května, Velký sál KC Česká Třebová, 19:00
Beatles Night (Filharmonie Hradec Králové doplněná o bicí, kytary a zpěv)
Sobota 7. května, sál hostince U Coufalů Přívrat, 19:00
Smíšený pěvecký sbor Bendl v rodišti Antonína Bennewitze
Související
-
Housle vyměnil ve 14 letech za violoncello, dnes je učitelem i členem pardubické filharmonie
Jako malý se učil hrát na housle. Jak ale sám říká, stejně jako řadu ostatních dětí ho tento nástroj příliš netěšil. Ve čtrnácti letech si proto prosadil violoncello.
-
Jak cvičí dirigent? Hudba mi jede v hlavě, směje se Josef Kurfiřt
Je odkojený libereckou operou a původně hrál na lesní roh. Jako pěvec může zpívat prakticky veškerý repertoár. Dirigent Josef Kurfiřt.
-
Porodní bába měla pravdu. Bohuslava Martinů vítaly zvony jako budoucí hvězdu
Pocházel z prosté rodiny, která neměla žádné velké peníze. Prošel složitou životní cestou. Legendárního hudebního skladatele ale nejvíc hřálo, když jeho díla zněla.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.