Řemeslo je cool. I zlatníci se už mladým představili na sítích
Místo dlouhých výkladů jedno krátké video. V rychlé době se musí orientovat i tradiční řemesla. Aby rukodělné obory oslovily hlavně mladší věkovou kategorii, vznikl před časem speciální projekt.
„Pro mě to byla nová zkušenost. Člověk je zvyklý na prezentaci před žáky, i když ne v záři reflektorů. Výsledek má pozitivní ohlasy. Můžeme na všech různých burzách škol mluvit o historii, vychvalovat obor, ale když to lidé vidí na YouTube, sdílí přes sociální sítě, představuje to pro ně daleko větší lákadlo, aby se k řemeslu přiklonili,“ myslí si zlatnice Eliška Havránková. Při natáčení se potkala s umělkyní Evou Burešovou a youtuberem Pedrem, kteří si její řemeslo vyzkoušeli.
Dávná historie
Doklady o zpracování zlata vedou až do pravěku, přesněji starší doby kamenné. „Není to ale ještě zlatnictví v takové podobě, jak ho dnes známe. Šlo spíš o kostěné amulety, náhrdelníky z mušlí a podobně. Výroba šperků, umělecko-řemeslných předmětů, různých ozdob a dekorativních prvků se spojuje už s počátky metalurgie, zpracování kovů.“
Dřív se podle Havránkové řemeslníci snažili umělecky povznést i předměty denní potřeby. Bylo to patrné třeba při stolování. „Tyto předměty sloužily k výzdobě slavnostní tabule. Hostitel viditelně poukazoval na své sociální postavení. Významným odběratelem zlatnických památek byly církevní řády kvůli různému liturgickému náčiní. Dnes se už zlatnictví zaměřuje hlavně na šperky.“
Zlatnické předpoklady
Dobrý zlatník by měl být trpělivý, protože se jedná o drobnou práci. „Používá nástroje pro přesné měření, okulár. Možná ještě důležitější než manuální zručnost je chuť se neustále vzdělávat a rozvíjet ve svém oboru. Měli bychom reagovat na požadavky zákazníků, rozvoj průmyslu a technologií.“
Havránková říká, že se zlatník nejdřív musí naučit drahý kov různě tvarovat, dělit, spojovat technikou tvrdého pájení. „Práce pak spočívá ve výrobě šperků podle klasických a historických vzorů. Postupy bývají předepsané a zlatník je jenom reprodukuje. Nejzajímavější pro nás bývá situace, kdy přijde zákazník s jasnou představou, originálním nápadem a my musíme technologický postup samostatně sestavit.“
Nedílnou součástí práce každého zlatníka je zasazování drahých kamenů do šperku. „Následně ho opatřujeme povrchovou úpravou, která plní estetickou funkci, zlepšuje mechanické vlastnosti i zvyšuje odolnost proti korozi. Zajistíme, aby šperk nejenom dobře vypadal, ale aby během nošení neztratil lesk.“
Přetlak zájemců
Eliška Havránková působí od roku 2017 jako učitelka odborného výcviku v Akademii ve Světlé nad Sázavou. „Pocházím z Pardubic. Nejdřív mě studium odvedlo na uměleckou školu do Turnova, kde započala moje celoživotní náklonnost k řemeslu. Nejsem pokračovatel nějaké rodové tradice. Natrefila jsem na činnost, která mě od té doby provází. Ve škole bych chtěla žákům usnadnit propojení výuky s praxí. Chodí tam specialisté z firem a žáky seznamují s moderními technologiemi.“
Obor už několikátým rokem hlásí obrovský nárůst zájmu. „Dokonce jsme museli zvýšit kapacitu zlatnické dílny. Řemeslo má opravdu zlaté dno. Lidé poznávají, že jejich pečlivost jim zajistí profesní úspěchy i výborné finanční ohodnocení.“
Související
-
Lakýrnice, čalounice, automechanička. Ve Vysokém Mýtě studuje čím dál víc dívek
Dívek, které mají zájem studovat technické obory, přibývá – alespoň ve Vysokém Mýtě. Na tamní Střední technickou školu letos nastoupilo víc děvčat, než kdy dřív.
-
Učeň truhlařiny si zřídil dílnu v garáži. Nahrazuje tím praxi a má stovky zakázek
Je teprve v prvním ročníku na učilišti a už má tolik zakázek jako pravý řemeslník. Jiří Fabián studuje truhlařinu v České Třebové.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka