Roční výluka na koridoru do Brna v prosinci skončí, vlaky ale nezrychlí

1. listopad 2022 07:45

Za měsíc a půl bude opět možné se přímým vlakem dostat z Pardubic do Brna. Měla totiž skončit roční výluka na železničním koridoru u Blanska. Na vlaky vyšší kvality si ale cestující budou muset ještě počkat.

Práce na části tratě Česká Třebová - Brno se blíží ke konci a provoz by měl být částečně obnovený s novým jízdním řádem, který začne platit 11. prosince. Klikatý úsek trati s mnoha tunely má za sebou kompletní rekonstrukci.

Důležité je ale zmínit, že i když bude trať na jihu Moravy znovu průjezdná, zůstanou na trase Pardubice - Česká Třebová - Brno ještě dvě další omezení. U Svitav se totiž staví s předstihem železniční most přes budoucí dálnici D35, další omezení bude mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí. Obě stavební akce by ale měly skončit v první polovině příštího roku.

Kvalitnější vlaky později

Na lepší vlaky si při cestě do Brna budou muset cestující ještě počkat. Od prosince se na trať mezi Blanskem a Brnem vrátí jen osobní vlaky a rychlíky. „Nejprve půjde o osobní vlaky a rychlíkovou linku R19. Dálková doprava mezi Brnem a Prahou se z odklonu přes Vysočinu vrátí na koridorovou trať od poloviny příštího roku,“ řekl před časem mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

V polovině příštího roku se na trať přes Pardubice vrátí i všechny expresy a EuroCity, na které byli cestující zvyklí. To znamená soupravy RailJet na trase Praha - Vídeň, a vlaky vyšší kvality na trase Praha - Bratislava - Budapešť. Do každého z těchto směrů to bude jezdit klasicky po dvou hodinách.

Vlaky se nezrychlí

Končící modernizace ale jízdní doby paradoxně nezkrátí. Jak uvádí deník MF Dnes, přestože na modernizovaných úsecích budou moct vlaky jezdit vyšší rychlostí, doba jízdy se nezkrátí, koridor Praha - Pardubice - Česká Třebová je totiž na hraně své kapacity. Zjednodušeně řečeno - vlaků je moc.

MF Dnes nabídla zajímavé srovnání - zatímco v roce 1989 trvala cesta vlakem z Prahy do Pardubic hodinu a 27 minut, teď to nejrychlejší spoje zvládají bez problémů pod hodinu. Cestu do Brna zvládnou nejrychlejší vlaky i nadále za hodinu a 35 minut, tam srovnání s rokem 89 není, protože tehdy nebyla trať z České Třebové na jih ani elektrifikovaná a všechny důležité vlaky jezdily přes Vysočinu.

Spustit audio

Související