Při opravách silnic v Pardubickém kraji začali silničáři víc využívat asfaltový recyklát
Pardubický kraj už víc než rok chce po firmách, které opravují silnice, aby využívaly recyklovaný asfalt. A to minimálně 15 procent z použitého materiálu. Běžně se už asi 10 let používají směsi s 10 procenty recyklátu, Pardubický kraj chce ale poměr ještě zvýšit.
Recyklovaný asfalt je vlastně původní povrch, který při opravách stavebníci odstraňují, tedy asfalt a kamenivo. Tohle dřív končilo na skládkách, potvrdil to náměstek hejtmana Michal Kortyš (ODS): „Ten název říká, že to je recyklovatelný materiál. To, co vytěžíme, když opravujeme silnice, se snažíme vrátit zpátky do té nové silnice. V tuto chvíli řešíme, že do těch vrchních vrstev budeme dávat zhruba 25 % recyklátu. Do těch spodních se snažíme připravovat další normy, které by nám to umožnily.“
Úspora peněz, materiálu, přírody
Pardubický kraj má použití recyklátu jako povinnou podmínku už druhý rok. A jak už naznačil náměstek hejtmana Michal Kortyš, chtějí zvyšovat procento recyklátu jak do ložné i podkladové vrstvy. Jen do obrusných vrstev zatím recyklát dávat nebudou. Každopádně výhody použitého asfaltu jsou velké, je to úspora peněz, které by stálo uložení materiálu na skládku, levnější je i výsledná směs a v neposlední řadě je to dopad na životní prostředí.
„Hlavně šetříme přírodu. Máme kamenolomy, které se zavírají. Jsou to věci, které dohánějí stavbaře. Tím, že použijeme betonový recyklát nebo kamení, které se vytěží, tak to ušetří přírodní kámen, který by se musel vytěžit.“
Kromě asfaltu a kameniva se bude ze starých silnic do budoucna recyklovat i beton. Při sanacích spodních vrstev bude možné ho používat v 50 až 100 procentech. Pardubický kraj by uvítal, kdyby reckylát požívaly i další kraje a Ředitelství silnic a dálnic, protože pak by mohly obalovny bez obav dát peníze do nových technologií a připravovat pro rekonstrukce obalové směsi s vysokým podílem recyklátu. Jak řekl náměstek Kortyš, nové vybavení pro zpracování recyklátu stojí mezi 40 a 50 miliony korun, takže je nutné, aby měly obalovny jistotu, že se jim investice vyplatí.
Související
-
Nový povrch, ostrůvky, vjezdy. Silnice z Mladkova do Jablonného bude bezpečnější
Pardubický kraj za evropské peníze opraví silnici mezi Mladkovem a Jablonným nad Orlicí. Uspěl totiž při získávání dotací z programu česko-polské příhraniční spolupráce.
-
Silnice je katastrofální, stěžuje si starosta. Kamiony objíždí Bohdaneč okolními obcemi
Zákaz tranzitní dopravy na silnici spojující dálnici D11 a Lázně Bohdaneč některým obcím ulevil, ale do jiných kamiony naopak přivedl.
-
Masarykovo náměstí má novou dlažbu a asfalt zpevněný nanovlákny
Oprava silnice a chodníků na Masarykově náměstí v Pardubicích skončila. Silničáři pak položili nový povrch, jako první v republice použili směs s nanovlákny.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Polsko vydá za únos letadla s Pratasevičem zatykač na tři Bělorusy. Důkazem je nahrávka dispečera Olega
-
ŽIVĚ: Česko v Lize národů prohrává s Gruzií 0:4, Radiožurnál Sport vysílá přímý přenos
-
Plavec Petráček získal na paralympiádě v Paříži bronz. Doplnil tak českou sbírku o osmou medaili
-
‚Popření demokratických principů.‘ Tisíce Francouzů demonstrovalo proti novému pravicovému premiérovi