Rohlík se šunkou ke snídani? Ne pro batole

4. březen 2015
Sendvič

Ne nadarmo se říká, že snídaně je hlavním zdrojem energie pro celý den, a proto bychom ji neměli vynechávat. Toto pravidlo platí u kojenců a batolat dvojnásob. Pravidelné snídání patří ke správným stravovacím návykům, které si člověk buduje už od raného dětství.

Malé děti však často dostávají snídani zcela nevhodnou – snídají pečivo se sýrem, máslem, šunkou nebo sladké pečivo, jako jsou vánočky, koláče či sušenky.

Takové snídaně, typické pro jídelníček dospělého, ale obsahují příliš mnoho soli, jednoduchých cukrů či nevhodných tuků. Z aktuální studie provedené na více než 800 českých dětech ve věku do tří let vyplývá, že dětský jídelníček je především přesolený.

Zároveň mají děti ve stravě i nadmíru cukrů. Není se čemu divit, protože podle studie přijímají dvouleté děti 20 % energie ze sladkostí! To logicky vede k nadváze a obezitě. Navíc malým dětem chybí železo.

„Zdravá dětská snídaně by měla obsahovat především komplexní sacharidy bez přidané soli či jednoduchých cukrů. Sacharidy z obilnin jsou ideálním zdrojem zdravé energie a výrazně mohou pokrýt zdroje cenných látek pro každý den,“ upozornil v Radioporadně MUDr. Pavel Frühauf.

Dítě není malý dospělý

Češi denně konzumují více než dvojnásobek doporučeného množství soli. Oproti ideálním 6 gramům přijmou zhruba 12 g. Tento zlozvyk si budují již v dětství. Složení dětské snídaně se totiž obvykle od té pro dospělého neliší. Přitom denní doporučené množství soli pro děti je výrazně nižší než pro dospělé. Kojenec svou doporučenou dávku obvykle vyčerpá jediným plátkem šunky.

Doporučený denní příjem soli

  • kojenec (do jednoho roku): 0,45 g
  • batole (12-36 měsíců): 1,7 g
  • dospělý: 6 g

 

Obsah soli ve 100g potravin, které česká batolata běžně konzumují k snídani:

  • dětská šunka: 2,2 g
  • plátkový sýr 30%: 2,5 g
  • dětské párky: 0,5 g
  • chleba: 1,3 g
  • rohlík: až 0,7 g/kus

Jakou snídani tedy zvolit pro batole?

Jednou z variant jsou obilné kaše určené pro malé děti přesně podle jejich věku. Právě věkové určení by mělo být základním vodítkem, jak kaše a cereálie vybírat. Není totiž vhodné podávat kojencům a batolatům sladké cereálie či kuličky plné cukru nebo celozrnné pečivo, které jejich trávicí trakt neumí ještě správně zpracovat.

Na trhu je k dostání řada kojeneckých a batolecích obilných kaší, ať už se jedná o rýžové, krupicové či vícezrnné kaše s příchutí medu, vanilky nebo různých druhů ovoce.

Věděli jste, že . . . ?
Rané dětství je, v porovnání s ostatními obdobími života, dobou rychlých změn. Průměrné malé dítě do věku pěti měsíců přibere na dvojnásobek své původní hmotnosti, do věku 1 roku na trojnásobek a do 2 let na čtyřnásobek. Do konce prvního roku je dítě o 50 % vyšší než při narození, do 2 let je pak vyšší o 75 %.

„Obilné kaše s věkovým určením jsou vhodnou potravinou s ohledem na výživovou hodnotu i surovinovou kvalitu. Jako potraviny určené kojencům a batolatům totiž podléhají přísným pravidlům pro bezpečnost potravin. V neposlední řadě rodiče vyberou díky věkovému určení kaši správné konzistence – pro kojence zcela jemné kaše, pro batolata hustější kaše s drobnými kousky,“ vysvětluje MUDr. Pavel Frühauf.

Zpestřete svému dítěti obilnou snídani ovocem

Očištěnou a oloupanou hrušku (nebo jiné ovoce) nakrájejte na kousky a vařte do měkka (10 - 12 min). Nechte vychladnout a rozmixujte v mixéru. Přidejte 4 až 5 lžic vody z vaření nebo vychlazené převařené vody. Mixujte, dokud nevytvoříte hladké, řídké pyré, které smícháte s hotovou kojeneckou kaší. Namísto vařené hrušky můžete použít i některý z 100% ovocných příkrmů.

Mozek kojence je minimálně dvakrát aktivnější než mozek dospělého. Abychom dodali mozku kojence dostatečnou výživu pro jeho správné fungování, musíme mu dodat i správné množství sacharidů - glukózy, která je nezbytným palivem pro mozkové buňky. Pro správnou funkci organismu během prvního roku života potřebuje kojenec minimálně 60 – 95 g stravitelných sacharidů denně.