Schváleno. V Pardubickém kraji bude nejdelší železniční tunel v Česku

Nádraží v Brandýse nad Orlicí

Pět kilometrů tmy. To by už za několik let měli zažívat cestující na hlavním železničním koridoru mezi Chocní a Ústím nad Orlicí. Podle serveru zdopravy.cz centrální komise ministerstva dopravy schválila výstavbu skoro pět kilometrů dlouhého tunelu mezi oběma městy.

Na trase mezi Chocní a Ústím by ty tunely měly vzniknout hned dva. První s názvem Hemže a délkou přes 1100 metrů a druhý s názvem Oucmanice a délkou bezmála pět kilometrů. Jak názvy napovídají, vedly by v kopcích pod stejnojemnnými obcemi. Úsek mezi Chocní a Ústím je totiž poslední na trati 010, který ještě není modernizovaný na koridor a Správa železniční dopravní cesty několik let uvažovala, jak trasu opravit.

Novým železničním tunelem u Ejpovic projel první vlak

Včerejší večer a dnešní ráno se zapíšou do historie železniční dopravy v Česku. U Ejpovic na Plzeňsku začíná totiž sloužit nejdelší železniční tunel v zemi

Novým železničním tunelem u Ejpovic na Plzeňsku projel dnes ráno první vlak s cestujícími, měří přes čtyři kilometry a je součástí trati Plzeň – Rokycany.

Ve hře bylo několik variant. Podle studie se nakonec nejvíc vyplatí právě stavba tunelů i kvůli hlukovým limitům, řekl to před časem mluvčí správce tratí Marek Illiaš:

„Modernizace traťového úseku Ústí nad Orlicí – Choceň je ve fázi aktualizace zelené varianty ze studie proveditelnosti. Aktualizace je prováděna z důvodu nemožnosti dodržení požadovaných hlukových limitů při jiných variantách a z důvodu platné studie EIA.“

Tunel Oucmanice by měl svou délkou překonat i nedávno otevřený Ejpovický tunel na Plzeňsku o zhruba 800 metrů.

Tunely by měly být určené hlavně pro rychlé a důležité spoje. Problém trati přes Brandýs totiž je, že je klikatá a jsou na ní pro moderní vlaky příliš prudké zatáčky a kvůli kopcům a řece vlastně není možné tu trať narovnat, nebo ji postavit jinak, než jak je teď. Přesto ale provoz přes Brandýs zůstane zachovaný. Jezdily by tam méně důležité spoje a hlavně by to pomohlo odlehčit už teď přetíženému koridoru.

Pokud by šlo všechno hladce, to znamená posudky, projektování, územní řízení, výkupy pozemků, atd., tak by stavba mohla začít v roce 2026 a hotovo by mohlo být v roce 2030. To je ten nejoptimističtější scénář. SŽDC počítá s náklady kolem 15 miliard korun.

Interaktivní mapa: Klikněte pro podrobnosti.

Spustit audio

Související