Schváleno. V Pardubickém kraji bude nejdelší železniční tunel v Česku
Pět kilometrů tmy. To by už za několik let měli zažívat cestující na hlavním železničním koridoru mezi Chocní a Ústím nad Orlicí. Podle serveru zdopravy.cz centrální komise ministerstva dopravy schválila výstavbu skoro pět kilometrů dlouhého tunelu mezi oběma městy.
Na trase mezi Chocní a Ústím by ty tunely měly vzniknout hned dva. První s názvem Hemže a délkou přes 1100 metrů a druhý s názvem Oucmanice a délkou bezmála pět kilometrů. Jak názvy napovídají, vedly by v kopcích pod stejnojemnnými obcemi. Úsek mezi Chocní a Ústím je totiž poslední na trati 010, který ještě není modernizovaný na koridor a Správa železniční dopravní cesty několik let uvažovala, jak trasu opravit.
Novým železničním tunelem u Ejpovic projel první vlak

Novým železničním tunelem u Ejpovic na Plzeňsku projel dnes ráno první vlak s cestujícími, měří přes čtyři kilometry a je součástí trati Plzeň – Rokycany.
Ve hře bylo několik variant. Podle studie se nakonec nejvíc vyplatí právě stavba tunelů i kvůli hlukovým limitům, řekl to před časem mluvčí správce tratí Marek Illiaš:
„Modernizace traťového úseku Ústí nad Orlicí – Choceň je ve fázi aktualizace zelené varianty ze studie proveditelnosti. Aktualizace je prováděna z důvodu nemožnosti dodržení požadovaných hlukových limitů při jiných variantách a z důvodu platné studie EIA.“
Tunel Oucmanice by měl svou délkou překonat i nedávno otevřený Ejpovický tunel na Plzeňsku o zhruba 800 metrů.
Tunely by měly být určené hlavně pro rychlé a důležité spoje. Problém trati přes Brandýs totiž je, že je klikatá a jsou na ní pro moderní vlaky příliš prudké zatáčky a kvůli kopcům a řece vlastně není možné tu trať narovnat, nebo ji postavit jinak, než jak je teď. Přesto ale provoz přes Brandýs zůstane zachovaný. Jezdily by tam méně důležité spoje a hlavně by to pomohlo odlehčit už teď přetíženému koridoru.
Pokud by šlo všechno hladce, to znamená posudky, projektování, územní řízení, výkupy pozemků, atd., tak by stavba mohla začít v roce 2026 a hotovo by mohlo být v roce 2030. To je ten nejoptimističtější scénář. SŽDC počítá s náklady kolem 15 miliard korun.
Interaktivní mapa: Klikněte pro podrobnosti.
Související
-
Pět kilometrů tmy. Nejdelší železniční tunel bude možná v Pardubickém kraji
Nejdelší železniční tunel v Česku byl otevřen v listopadu u Ejpovic na Plzeňsku. V našem kraji ale vznikl plán na jeden ještě delší mezi Chocní a Ústím na Orlicí.
-
Deset let uzavřená budova. Nádraží v Brandýse má zase ožít
Současné nádraží v Brandýse nad Orlicí bude za pár let minulostí. Správa Železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž plánuje stanici kompletně zmodernizovat.
-
Protesty kolem protihlukové stěny v České Třebové pokračují. SŽDC hledá jiné řešení
Hradby, hladová zeď, betonové monstrum - tak někteří lidé nazývají protihlukové stěny, které by do budoucna mohly obklopovat trať v České Třebové.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Landovský: Ukrajina těžko drží frontu, je nutné něco udělat. Trumpův mír na sílu má dnes svou váhu
-
V Mnichově vjelo auto do protestujících. Nejméně 28 lidí je zraněných, podezřelým je mladý Afghánec
-
Okamura: Strach vzbuzují migranti z Afriky, ne naše kampaň. S rasismem mám každodenní zkušenost
-
Příměří v Gaze by mělo pokračovat. Hamás potvrdil propuštění rukojmí ve stanovených termínech