Pět kilometrů tmy. Nejdelší železniční tunel bude možná v Pardubickém kraji

6. prosinec 2018 12:21

Nejdelší železniční tunel v Česku byl otevřen v listopadu u Ejpovic na Plzeňsku. V našem kraji ale vznikl plán na jeden ještě delší a měl by zrychlit cestu na hlavním koridoru mezi Chocní a Ústím na Orlicí.

Správa železniční dopravní cesty už totiž několik let uvažuje, jak zrychlit dopravu mezi Chocní a Ústím nad Orlicí. Proto si nechala správa tratí vypracovat studii, ze které vyplývá, že nejlepší a nevýhodnější by byla stavba dvou několikakilometrových tunelů.

Podle studie by měl tunel s názvem Oucmanice měřit bezmála pět kilometrů. Není ale jediný, se kterým záměr SŽDC počítá. Na trase by totiž měl být ještě jeden s názvem Hemže a s délkou přibližně 1160 metrů.

Návrh počítá se dvěma mosty a se dvěma tunely: Hemže s délkou 1157 metrů a pak také s tunelem Oucmanice, který by se s délkou 4985 metrů stal nejdelším tunelem v České republice (nedávno otevřený Ejpovický tunel na Plzeňsku by byl o 835 metrů kratší). Na trase by měly být také dva mosty s délkami 588 a 295 metrů. Plánované roky výstavby jsou 2025 – 2030, rozpočet je kolem 15 mld. Kč.

Jak napovídají názvy, tubusy by vedly v kopcích pod stejnojmennými obcemi. Kromě toho, že by koleje mohly vést v podzemí, počítá plán také se dvěma několikasetmetrovými mosty přes tok Tiché Orlice. Jeden by měl měřit asi 600 a druhý téměř 300 metrů. Takže plán je to ambiciózní.

Nejlepší ze všech variant

Úsek mezi Chocní a Ústím je totiž jediný, který ještě není zmodernizovaný na koridor. Trať je stará a navíc jsou tam i prudké zatáčky. Zatímco na úsecích okolo mohou jezdit vlaky rychlostí až 160 km/h, tak například obloukem v zastávce Bezpráví musí všechny soupravy projíždět pouze sedmdesátikilometrovou rychlostí.

Správa železniční dopravní cesty připravila několik variant, a tunely vyšly nejlépe, říká mluvčí Marek Illiaš. „Modernizace traťového úseku Ústí nad Orlicí – Choceň je ve fázi aktualizace zelené varianty ze studie proveditelnosti. Aktualizace je prováděna z důvodu nemožnosti dodržení požadovaných hlukových limitů při jiných variantách z důvodu platné studie EIA.“

Zatím není jasné, jestli se budou tunely stavět. Rozhodne o tom komise ministerstva dopravy a to by mohlo být ještě do konce tohoto roku.

Deset let uzavřená budova. Nádraží v Brandýse má zase ožít

Nádraží v Brandýse nad Orlicí

Současné nádraží v Brandýse nad Orlicí bude za pár let minulostí. Správa Železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž plánuje stanici kompletně zmodernizovat.

Pokud by komise výstavbu schválila, stavět by se mohlo začít nejdříve za několik let. Studie proveditelnosti podle Illiaše počítá se stavbou mezi roky 2025 a 2030. „Tento termín je však možné naplnit pouze v případě hladkého průběhu přípravy stavby a v případě nového procesu EIA se zpracování dopravně územního rozhodnutí může významně prodloužit.“

Předpokládané náklady na stavbu jsou 15 miliard korun. Pokud to tak opravdu dopadne, zmizí z hlavního koridoru romantická a železničními fandy velmi často fotografovaná trasa údolím Tiché Orlice. Trať jako taková kolem řeky zůstane. Budou po ní ale jezdit hlavně nákladní a méně důležité osobní vlaky.

Interaktivní mapa: Klikněte pro víc informací.

autor: Josef Ženatý
Spustit audio

Související