Šéf Správy železnic jezdí do práce 150 kilometrů vlakem. Cestou kontroluje trať

3. září 2020

Jiří Svoboda pochází z Ústí nad Orlicí a už roky denně dojíždí do Prahy. S vlakem je srostlý od mládí. Začínal jako výpravčí a dnes dělá generálního ředitele organizaci, která bdí nad celou železnicí.

Ve vlaku má času dost. „Dívám se po trati, po okolí, jestli je všechno pohledově v pořádku. Hlavně ale cestu využívám pro studování podkladů a přípravu do práce. Občas ze zvědavosti jezdím taky se soukromými dopravci, i když tam samozřejmě neplatí režijní jízdní výhody, ale to mi nevadí. Mám na to svůj názor, ale myslím si, že je dobře, že tady konkurence vznikla. Umožňuje větší sebereflexi národního dopravce,“ myslí si.

Po funkci prý neprahnul

Svoboda vystudoval Střední průmyslovou školu v České Třebové a jako výpravčí pracoval od roku 1988. „Vzpomínám na to velice rád a doteď využívám toho, že jsem v provozu začínal a působil, konkrétně ve Slatiňanech a postupně na koridoru. Dalo mi to velmi mnoho.“ O post generálního ředitele podle svých slov nikdy cíleně neusiloval. Říká, že není klasickým typem kariéristy. Ve funkci je od roku 2018.

Velkou akcí Správy železnic je momentálně modernizace železničního uzlu v Pardubicích. „Městem prochází první železniční koridor. Rekonstrukce byla nezbytná. Je to morálně i technicky zastaralé. Na železnici už i tady musí přijít 21. století. Ve všem ale zachováme ráz podle památkové ochrany. Třeba taková mozaiková mapa přece musí zůstat,“ soudí ředitel Svoboda.

Jeho snem je, aby přes republiku jednou vedla vysokorychlostní trať od Drážďan přes Prahu na Brno a na Vídeň. „Rád budu občany pro tuto myšlenku získávat, protože to je o úplně jiném vnímání železnice.“

autor: MAL
Spustit audio

Související