Silničáři vybudují u hlavních tahů v Pardubickém kraji 5 stanovišť pro vážení nákladních aut
V Pardubickém kraji vzniknou místa pro mobilní vážení nákladních vozidel. Ředitelství silnic a dálnic pro tyto účely upraví celkem pět stanovišť u hlavních tahů v různých částech regionu. Samotné vážení pak bude provádět celní správa a policie.
Najít vhodnou plochu pro umístění mobilních vah není úplně snadné. Prostor musí splňovat určité parametry, říká mluvčí celního úřadu pro Pardubický kraj Ludmila Říhová Zezulová. „Máme svá vážní místa a ta musí být uzpůsobena k vážení. Povrch musí být naprosto hladký, sklony musí být maximálně do 3 %, bez výmolů, děr, vyjetých kolejí.“
Navíc jde i o prostor okolo mobilní váhy, ten musí být také bezpečný. „Musíme dbát o bezpečnost účastníků silničního provozu, nás i posádek kontrolovaných vozidel,“ dodává Ludmila Říhová Zezulová z Celního úřadu pro Pardubický kraj.
Ředitelství silnic a dálnic upraví povrch na pěti místech tak, aby byl vhodný právě pro umístění mobilních vah. Která to jsou, doplňuje mluvčí státní organizace Jan Rýdl. „Podle předchozí studie bylo vytipováno 34 míst. Po projednání s policií a celním úřadem bylo na základě jejich připomínek vybráno 5 míst. Dvě na silnici I/2 u Opočínku, na silnici I/17 v Podhořanech, na silnici I/35 ve Vysokém Mýtě a na silnici I/43 v Dolní Lipce.“
Problémové dodávky
Kontrola hmotnosti vozidel nepatří ani u Celní správy ani u policie mezi hlavní činnosti. Přesto se jí pravidelně věnují a výsledky jsou zajímavé. Například celníci totiž v letošním roce zjistili přetížení u poloviny kontrolovaných vozidel. „Je to hodně na oku celníka, jestli zachytí přetížené vozidlo,“ říká Ludmila Říhová Zezulová. Problematické jsou podle ní hlavně dodávky, které bývají oficiálně vedené jako vozidla do 3,5 tuny, jenže samotná prázdná dodávka může vážit kolem tří tun a na náklad tak zbývá jen pár set kilo.
A to právě řidiči často nedodržují. „Letos máme jeden kuriózní případ, kdy celková hmotnost vozidla měla být tři a půl tuny, ale řidič byl o 2,5 tuny přetížený,“ dodává Říhová Zezulová. Celníci v takových případech zakáží další jízdu, nařídí přeložení nákladu a udělí provozovateli pokutu 9 tisíc korun za každou započatou tunu. Pokud je provozovatel vozidla z ciziny, musí navíc složit až 50tisícovou kauci, aby byla jistota, že se nebude postihu vyhýbat.
Automatické váhy v nedohlednu
Většinou jde o nevyužívané zálivy autobusových zastávek. V případě Dolní Lipky pak o prostor bývalého hraničního přechodu. Automatická vážní místa, kdy je váha přímo ve vozovce, měří hmotnost vozidel za jízdy, a prostor snímá kamera, zatím v kraji v plánu nejsou. Vlastní vážní místa plánuje dlouhodobě i Pardubický kraj, jejich vybudování ale brzdí složité majetkoprávní vztahy na pozemcích kolem silnic.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Nic se nemění.‘ Klasických zaměstnaneckých benefitů se zdanění nedotkne, uklidňuje finanční správa
-
Nechtějí sloužit Putinově armádě, čelí surovému bití. Tlak na nábor vojáků v ruských věznicích sílí
-
Recept na dlouhověkost. Mají ho influenceři? Buněčný biolog radí dodržovat ‚svatou trojici‘
-
Ukrajinci znovu budují svůj národ, tentokrát bez ruských stop, říká skotská reportérka Stout