Speciální pedagožka: Rodiče si vyrábějí nepozorné ADHD děti. Nedají jim klid, ani režim
Roztěkanost dětí, nepozornost, neklid, poruchy soustředění. To všechno se skrývá pod dnes velmi častou nálepkou ADHD. Proč takových dětí přibývá? Jednoduchou odpověď dala v Radioporadně speciální pedagožka a ředitelka Doučovacího centra Čáslav Martina Vrbická.
„Příčina roztěkanosti dětí tkví v rodině. Pokud je dítě doma obklopené hromadou hraček a přemírou vjemů a hluku, nemůže být klidné, vyrovnané, ani soustředěné. Prarodiče to často vidí, ale bojí se svým dospělým dětem radit,“ říká speciální pedagožka Martina Vrbická a dává konkrétní příklady.
Dvouleté dítě se nenají bez tabletu
„Dvouleté dítě jí oběd, u talíře má zapnutý tablet a kouká mezi sousty na pohádku. Důvod? Aby u jídla vydrželo. Rodiče přitom ještě sledují televizi nebo se sami baví něčím na mobilu. A tímto způsobem si v podstatě vyrábí ADHD nepozorné děti,“ varuje pedagožka.
Podle Vrbické zapomínáme na stále platné zásady: „Když se jí, tak se jí.“ Je to jedna činnost, kterou bychom si měli vychutnávat a soustředit se na ni. Zastírat ji koukáním na pohádku je nesmysl, který se později vymstí.
Žijeme v nadbytku
Čtěte také
V jednom rohu pokojíčku je bedna plná panenek, ve druhé bedně třicet různých her. Ano, dítě má mít podněty ke hře. Ale takové, které zvládne uchopit. Když je toho moc, dítě neví, kam se vrtnout a přeskakuje od jednoho ke druhému. Zásadní je, dát dítěti klid, režim a přiměřené množství podnětů. A to v současných rodinách chybí.
„Žijeme v nadbytku, konzumujeme, spotřebováváme a odhazujeme věci. Pokud se nad tím nezamyslíme a nezměníme to, tak se z toho brzy všichni zblázníme,“ varuje speciální pedagožka Martina Vrbická.
Děti potřebují slyšet ne!
„Když vás tříleté nebo čtyřleté dítě prosí v obchodě o lízátko, řekněte občas, že mu ho nekoupíte. Už v předškolním věku děti potřebují znát význam slova NE. Pokud ho pochopí až ve škole, bude pozdě. Žádné dítě nemůže být ve všem první a nejlepší. Neudržujte ho v takovém nekritickém světě,“ říká Martina Vrbická, která jde tak trochu proti současnému trendu kultu dítěte.
Podle ní všichni nemůžou být skvělí ve všem. Ráda by jako speciální pedagožka vrátila hodnotu učňovským oborům. „Rodiče často omlouvají své děti a ohánějí se papírem, že jejich potomci jsou DYS. Ale to neznamená, že nebudou nic dělat. Nemusí být nejlepší v pravopise, nemusí skvěle mluvit, ale mohou mít šikovné ruce, což se v dnešní době velmi cení,“ usmívá se pedagožka.
Radioporadna vyvolala reakce
Po odvysílání pořadu se na sociálních sítích v komentářích rozvinula dlouhá, často kritická, diskuse o vyjádřeních hosta Radioporadny. Sama pedagožka ke svým slovům následně dodala:
Vím, že já jsem vyslovila takto: „Vyrábíme tak ADHD, roztěkané děti...”.
Ráda bych upřesnila, ačkoliv jsem to neřekla, že správná formulace by byla „vyrábíme tak falešné ADHD, roztěkané děti...”.
Nechtěla jsem se dotknout rodičů, kteří s neuropsychickým onemocněním dítěte zápasí od narození, mají vyšetření EEG, medikaci atd. Cílem rozhodně nebylo urazit rodiče s neuropsychickým onemocněním dítěte.
Avšak v praxi vidím, že ne každé diagnostikované ADHD či ADD je ověřeno lékařským vyšetřením. A pak potkávám hodně rodičů, kteří o svém dítěti říkají, že je ADHD – asi na omluvu jeho nepřijatelného chování (to je právě mnou myšlené vyrobené „ADHD”).
Rozhodně uznávám, že jsem do věty ADHD nemusela vůbec zapojit. „Vyrábíme si tak roztěkané, nesoustředěné či neklidné děti.”
Český rozhlas Pardubice je v současnosti v kontaktu s odborníky na tuto problematiku a má v plánu se jí v jednom z příštích vydání Radioporadny věnovat, aby tak přispěl k osvětě.
Jak si nastavit od září s dětmi pravidla? I to uslyšíte v záznamu pořadu.
Související
-
ADHD je nemoc, kterou si nevybrali děti ani jejich rodiče, vysvětluje klinický psycholog
ADHD se nedá získat výchovou, nikdo si ji nemůže vybrat. Definice říká, že je to porucha typická neurovývojovým opožděním a odchylkami ve vývoji centrální nervové soustavy.
-
Tolerantní výchova ničí dětem hodnoty. Jsou nezvladatelné, zlé a ničeho si neváží
Shovívavá výchova končí špatně. Děti, kterým rodiče nevymezili hranice, mají problémy se sebeovládáním. Chybí jim motivace, disciplína a odpovědnost.
-
Děti nemají zodpovědnost, protože jim ji nedáme. Teď je šance to změnit, říká psycholog
Děti se už dva týdny učí doma. Mnoho rodičů má strach, že jejich potomci učivo nezvládnou. Podle psychologa Milana Studničky se ale se zákazy a příkazy nic nepořídí.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.