Správa železnic vyřešila závady na lávce nad koridorem v Pardubicích

30. listopad 2024 09:15

Lávka nad kolejemi hlavního nádraží v Pardubicích by měla být v pořádku. Správa železnic uplatnila všechny reklamace na projektu za 300 milionů korun. 

Problémem bylo například to, že z nadchodu neodtékala voda po deštích a cestující se museli vyhýbat kalužím. Podle zjištění reportérky Šárky Rusnákové teď už pardubická radnice plánuje stavbu podle dohody převzít, stane se tak po Novém roce.

Bez závad

„V tuto chvíli jsou všechny reklamace na nové lávce vyřešené. Šlo především o úpravu spádu lávky, aby na ní nestála po deštích voda. Povrchy jsou po reklamacích upravené tak, že k těmto situacím už nedochází. Dodavatel vyčistil také odtokové kanálky. Žádné další závady v tuto chvíli neevidujeme," říká mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Čtěte také

Podle ní je 300 metrů dlouhá lávka nad kolejemi pardubického nádraží už bez závad a státní organizace počítá s tím, že si stavbu město příští rok převezme. „Momentálně pracujeme na dokončení dokumentace potřebné pro kolaudaci lávky. Stále počítáme s předáním lávky do majetku Pardubic v polovině příštího roku.”

Souhlasí s tím i vedení Pardubic. Jak potvrzuje náměstek primátora Jan Hrabal (ANO) magistrát už teď navíc platí provozní náklady lávky. „Statutární město Pardubice určitě dostojí svým závazkům, které vyplývají z dřívějších dohod se Správou železnic. Jsme připraveni tuto lávku převzít s tím, že my už hradíme i náklady související s provozem lávky. Náklady činí zhruba 7 milionů korun, část těch nákladů je na elektřinu, část nákladů jsou různé udržovací práce, revize, kontroly. My si velmi vážíme této investice Správy železnic, protože si velmi dobře uvědomujeme, že kdyby nám Správa železnic tuto lávku nepostavila, tak my z vlastních prostředků bychom ji realizovali velmi těžko."

Cena za údržbu

Přesto ale vedení města cena 7 milionů ročně za údržbu překvapila. Primátor Jan Nadrchal (ANO) doplňuje, že mají v plánu náklady v budoucnu znova přepočítat. „Ta cena byla vysoká. Na druhou stranu ono ani zhotovitel lávky a ani my a pravděpodobně ani firma, která nám dělá údržbu, nevěděla, do čeho jde, protože je to úplně nová stavba, jsou tady výtahy, jsou tady eskalátory, je to našlapané technikou. Údržba by měla být komplexní - od úklidů po veškerý servis zařízení. Reálné náklady se ukáží po roce až dvou provozu, pravděpodobně se budou optimalizovat.”

Další problémy spojené s lávkou se týkaly eskalátorů. Na sociálních sítích se krátce po jejím zprovoznění objevily příspěvky, že pohyblivé schody nefungují. Správa železnic ale tehdy uvedla, že šlo o případy zneužití tlačítka nouzového zastavení. Za příčinou stojících eskalátorů tak nebyly podle organizace poruchy.

Spustit audio

Související