V České Třebové by měla začít oprava železničního uzlu za zhruba 20 miliard korun
Ještě letos by měla začít přestavba železničního uzlu Česká Třebová. Projekt za téměř 20 miliard korun už schválila Centrální komise Ministerstva dopravy. Pro Správu železnic to bude největší zakázka za posledních deset let.
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) chce ministerstvo se Správou železnic v průběhu léta vyhlásit zadávací řízení, pokud to půjde rychle a podaří se najít zhotovitele s vhodnou nabídkou, tak by práce měly začít už letos, ale nedá se to prý zaručit na sto procent.
Ideální by podle Kupky bylo, kdyby se podařilo najít firmu, která nabídne nižší cenu, než jsou odhadované náklady, tedy těch 20 miliard korun, což se prý podařilo například u několika silničních staveb.
Skoro 7 let prací při zachování provozu
Práce by měly trvat do roku 2031 a železničáři při nich chtějí zachovat provoz vlakové stanice v České Třebové, samozřejmě s určitými omezeními podle aktuálního vývoje stavby.
Čtěte také
Modernizace se bude týkat nejen stanice v České Třebové, ale i navazujících úseků do Dlouhé Třebové a k Třebovicím a Opatovu. Tam všude stavbaři opraví mosty, odvodnění, železniční svršek i spodek. Délka nových kolejí bude po úpravách asi 25 kilometrů, nových výhybek bude 400 a opravy se budou týkat 32 železničních mostů. Dělníci také osadí nové trakční vedení.
Poslední velkou úpravou prošel uzel v 50. letech minulého století, kdy ho železničáři i elektrifikovali a jsou tam desítky kilometrů trolejí právě z té doby. Opravy se budou týkat nádraží a jeho nástupišť, která pak budou mít dohromady délku 2,7 kilometru.
Vyšší rychlost a nová lávka
Zvýší se také traťová rychlost při průjezdu vlaků z aktuálních 60 na 80 kilometrů za hodinu. A hodně viditelnou změnou bude ještě nová lávka, která vznikne nad stávajícím podchodem u firmy Korado, ten je totiž v havarijním stavu, po dokončení lávky bude sloužit Správě železnic jako kolektor pro vedení.
Čtěte také
Nedávno generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda uvedl, že v České Třebové by mělo být zabezpečovací zařízení ETCS stop, aby se zvýšila bezpečnost provozu i v době, kdy bude uzel modernizovaný. Stát se snaží v reakci na nedávnou tragickou srážku vlaků v Pardubicích, při níž zemřeli čtyři lidé, zavádění nového systému urychlit. ETCS stop nemá všechny funkce klasického ETCS. Neumí například regulovat rychlost vlaku. Plní pouze roli okamžitého zastavení vlaku a je vázáno na projetí návěsti Stůj.
Související
-
Trefíte k vlaku? Pardubické nádraží chystá přečíslování kolejí
S modernizací kolejiště na pardubickém hlavním nádraží přistupuje Správa železnic k přečíslování kolejí. Ty budou číslovány ve směru od haly od 1 do 11.
-
Nový architekt České Třebové: Nechci být arbitrem elegance a víc zapojíme nádraží
Štěpán Eliáš je z Brna a do města na východě Čech pravidelně dojíždí. Jeho manželka pochází z vesnice Rybník, která leží hned u Třebové. I proto možná tuhle výzvu přijal.
-
Chrudim by mohla přesunout autobusové nádraží blíž k vlakovému
Zastupitelé Chrudimi schválili záměr získat od SŽ pozemky podél vlakového nádraží. V budoucnu by tam mohlo být nové autobusové nádraží a nabíjecí stanice pro elektrobusy.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Prezidentův řidič naboural opilý. Obvinila ho inspekce a vedení ochranky jej odstavilo z práce
-
‚Opatrně při přecházení ulice.‘ Medveděv vyhrožuje Haškovi, stát mu nabízí ochranu
-
Poslanci schválili lex plyn. Umožní rychlejší stavbu elektráren, oživení uhlí a má přinést konec mařičů
-
Problematický obsah a paradoxní reklamace. Zákazníci si stěžují na e-shopy se ‚ztracenými‘ balíky