Starou trať mezi Brandýsem a Ústím čeká oprava za několik miliard
Správa železnic vypsala soutěž na velkou rekonstrukci tratě mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí. Právě tento úsek není ještě zmodernizovaný na koridor a patří k problémovým. Správa železnic teď chce do staré tratě investovat několik miliard korun.
Trať z Brandýsa do Ústí je problematická, často tam jsou nějaké poruchy například zabezpečovacího zařízení a tak podobě. Současné technické i technologické vybavení je už totiž desítky let staré a tudíž zastaralé.
„Soutěž, která je teď momentálně vyhlášena, je obnova stávající stopy Ústí nad Orlicí – Brandýs, která se musí kompletně celá zrekonstruovat včetně trolejí, které jsou z 60. let,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Trať poškodily povodně v roce 1997 a od té doby ji Správa železnic spíš jen udržovala. Troleje ale bude potřeba vyměnit na celém 10kilometrovém úseku. Zároveň bude všechno připravené na plánovaný přechod ze stejnosměrné na střídavou trakci.
Čtěte také
V rámci této nutné modernizace se opravy dočká i nádraží v Brandýse nad Orlicí, které je už několik let prázdné a chátrá. Součástí stavby bude i několik stovek metrů protihlukových zdí. I proto Správa železnic počítá, že práce budou stát přibližně tři miliardy korun. Tuto částku je možné vyčíst z oficiálních údajů na webu Správy železnic.
Součástí modernizace by mělo být i takzvané zkapacitnění trati. Správa železnic chce, aby po trati mohlo jezdit denně víc vlaků, než kolik trať zvládne teď. Protože zrovna tenhle úsek je takovým „úzkým místem“ celého I. tranzitního koridoru. Přesto opravy žádné razantní zvýšení maximální rychlosti nepřinesou. Kvůli příliš prudkým obloukům v zatáčkách to totiž není možné. Maximální rychlost by tak měla být 110 km/h.
Správa železnic počítá s tím, že na části úseku postaví třetí kolej a tím se kapacita trati zvýší. Třetí koleji bude muset ustoupit železniční zastávka Bezpráví, která bude zrušená. Rekonstrukce by měla podle webu Správy železnic začít možná ještě letos a trvat až do roku 2023.
Koridor do údolí nepatří
Proč vlastně není trať mezi Brandýsem a Ústím zmodernizovaná? Od doby, kdy se koridor stavěl (kolem přelomu tisíciletí) se uvažuje, co s tratí udělat. Koleje vedou malebným údolím Tiché Orlice a trať je hodně klikatá. Narovnat ji není kam.
Variant jak se údolí vyhnout bylo ve hře několik, nakonec Správa železnic vybrala variantu se dvěma dlouhými tunely (nejdelší by měl mít kolem pěti kilometrů). To je ale hudba budoucnosti. Dokončení je totiž v plánu nejdřív v roce 2033 a do té doby je potřeba udržovat a nezbytně modernizovat starou trať přes Brandýs.
Související
-
Deset let uzavřená budova. Nádraží v Brandýse má zase ožít
Současné nádraží v Brandýse nad Orlicí bude za pár let minulostí. Správa Železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž plánuje stanici kompletně zmodernizovat.
-
Pět kilometrů tmy. Nejdelší železniční tunel bude možná v Pardubickém kraji
Nejdelší železniční tunel v Česku byl otevřen v listopadu u Ejpovic na Plzeňsku. V našem kraji ale vznikl plán na jeden ještě delší mezi Chocní a Ústím na Orlicí.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rod: Sázka na obranný průmysl může být naším pilířem na 20 let. Po válce bude třeba naplnit sklady
-
Rusko je připraveno na mír, ale musí se mu vyhovět, říká politolog Just
-
Sparta po devíti ligových výhrách v řadě prohrála, nestačila na Liberec. Jediný gól vstřelil Višinský
-
‚Parchant jeden.‘ Schillerová se opřela do premiéra Fialy kvůli schůzce o obraně. Podle něj ztrácí nervy