Stavební úřady nemají lidi. Nedostatek úředníků prodlužuje i stavební řízení

3. říjen 2023 08:10

Chcete stavět dům, ale zatím nemáte potřebné razítko? Pak je možné, že si na něj počkáte i delší dobu. Některým stavebním úřadům totiž chybí pracovníci a agendu spojenou s vyřizováním žádostí o stavební povolení zvládají jen s obtížemi. Dlouhodobě s tím bojuje třeba pardubický magistrát a zatím neúspěšně hledá nové zaměstnance i stavební úřad v Lázních Bohdaneč.

Například stavební úřad v Lázních Bohdaneč má pět tabulkových pozic obsazené jsou v tuto chvíli ale pouze dvě. „Zvládáme to tím, že máme nějaké nadčasové dobrovolné hodiny. To znamená, že tu jsme někdy od rána od sedmi do půl osmé do večera a započítává se nám osm pracovních hodin,“ Potvrdil vedoucí stavebního odboru bohdanečské radnice Vladimír Benešovský.

Personální podstav má samozřejmě dopad na délku stavebního řízení. Žadatel o stavební povolení třeba na rodinný dům tak čeká na razítko místo jednoho až dva měsíce. Dělat práci ve dvou za pět lidí není možné a tak musí jako úředníci dělat i přesčasy, dodal Benešovský.

Nezájem v Bohdanči i Cholticích

Bohdanečská radnice hledá nové zaměstnance na stavební odbor déle než rok, ale zatím se nikdo nepřihlásil. V Cholticích na Pardubicku pak stavební úřad chtěli koncem tohoto roku zavřít úplně, ale nakonec obec sehnala náhradu, i když jen do léta příštího roku. Co bude pak, vedení městyse zatím neví.     

Podle Benešovského odrazuje případné zájemce to, že jde o práci náročnou a je potřeba mít patřičnou kvalifikaci. Právní, stavební nebo architektonické vzdělání. Nezbytná je i znalost různých hygienických a požárních vyhlášek a taky asi 50 zákonů. Velkým problémem je pak tabulkový nástupní plat, který se pohybuje kolem 20 tisíc hrubého a to pro absolventy škol prý není příliš motivační. Často se tak stává, že úředníci odcházejí za výrazně lepšími platy do soukromého sektoru.

V Pardubicích chybí 4 lidi

Stavebnímu úřadu v Pardubicích aktuálně chybí 4 úředníci, z toho jeden vedoucí oddělení. Výběrová řízení proto úřad dlouhodobě opakovaně vyhlašuje, např. na pozici referenta to bylo už 4x, na pozici vedoucího oddělení dokonce 7x, a to od ledna 2022. I přes to se zatím tohle místo nepodařilo obsadit.

Jak ale magistrát ujišťuje, negativní vliv na dodržování správních lhůt to zatím nemá. Agendu si stávající úředníci mezi sebe rozdělují, nicméně podle radnice je  taková praxe nesystémová a dlouhodobě neudržitelná. Posily proto magistrát hledá kontinuálně, inzeruje na webu města, sociálních sítích, webových portálech a nové pracovníky shání i na odborných školách. Ovšem systém tabulkových platů tomu ale prý moc nepomáhá. 

autor: Ondřej Wolf
Spustit audio

Související