Stopka pro kanál Dunaj-Odra-Labe by splavnění Labe do Pardubic neměla ovlivnit
Splavnění Labe z Přelouče do Pardubic je stále ve hře. Nová česká vláda sice projekt kanál Dunaj-Odra-Labe zastavila, na přípravné práce na výstavbu plavebního kanálu u Přelouče to ale žádný vliv mít nebude. Potvrdilo to ministerstvo dopravy.
O splavnění Labe do Pardubic se mluví přinejmenším 20 let, ale klíčový plavební kanál u Přelouče pořád není. Jedním z hlavních důvodů je modrásek bahenní, přísně chráněný motýl. Jeho domovem je oblast Slavíkových ostrovů, cenná přírodní lokalita s výskytem dalších 70 chráněných druhů, přes kterou měl plavební kanál vést.
Čtěte také
To se ale nelíbilo ekologům a ochráncům přírody, takže opakovaně blokovali územní rozhodnutí nebo udělení výjimky z ochrany zvláště chráněných druhů živočichů pro výstavbu plavebního kanálu. V roce 2015 navíc projektu vypršela platnost EIA, posouzení stavby na životní prostředí. O pět let později pak vláda zařadila Slavíkovy do soustavy Natura 2000.
Ředitelství vodních cest tak začalo hledat schůdnější a méně kontroverzní variantu, kudy kanál vést tak, aby přírodní lokality byly zasažené co nejméně. Proces nového posuzování stavby na životní prostředí zatím neskončil. Původně měl plavební kanál o délce 3 km za 3 mld. obejít jez v Přelouči a procházet právě rezervací Slavíkovy ostrovy.
Nový most ve Valech
Projekt ale neusnul úplně, Ředitelství vodních cest se mezitím podařilo z budoucí plavební cesty odstranit jednu překážku, starý vojenský most ve Valech nahradilo předloni přemostění nové, větší a vyšší a tudíž i vhodnější pro plavbu velkých lodí. V budoucnu by zároveň měla na Labi vzniknout veřejná přístaviště v Řečanech, Pardubicích a Kuněticích, podmínkou je ovšem právě splavnění řeky do Pardubic, lodě zatím smí plout jen do Chvaletic.
Splavnění Labe má své zastánce, ale i kritiky. Vznik plavebního kanálu dlouhodobě podporují města Přelouč a Pardubice, ale taky Pardubický kraj. Naopak o jeho ekonomickém přínosu pochybují ekologičtí aktivisté, podle kterých je labská vodní cesta nespolehlivá, v Labi totiž nemusí být dost vody pro lodní dopravu. Smysluplnost a hospodárnost plavebního kanálu zpochybnil v roce 2009 i Nejvyšší kontrolní úřad.
Související
-
Labe má být do roku 2030 splavné z Pardubic do Hamburku, dohodlo se Česko a Německo
Nová smlouva Česka s Německem má do roku 2030 zajistit splavnost Labe z Pardubic až do Hamburku. Otevírá se tím znovu otázka problematického úseku vodního toku u Přelouče.
-
Plavební kanál u Přelouče by se mohl vyhnout Slavíkovým ostrovům
Modrásek bahenní nemá vyhráno. Pořád není jasné, jestli oblast Slavíkových ostrovů, kde vzádný motýl žije, protne betonové koryto plavebního kanálu.
-
Další krok ke splavnění Labe. Zdymadlo v Srnojedech dostalo výjimku na modernizaci
Splavnění Labe až do Pardubic je o něco blíž. Ředitelství vodních cest totiž dostalo od Pardubického kraje ekologickou výjimku na modernizaci jezu a zdymadla v Srnojedech.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Proč vyšetřovala inspekce údajné vyhrožování v nemocnici IKEM? ‚Mám na to právo,‘ tvrdí žalobce
-
‚Sebestřednost, šlendrián.‘ Kursk Putinovi nemohli odpustit, teď už mu to nepřipomínají, říká expert
-
Rektoři na odměnách dostávají většinou kolem tří set tisíc. Některé vysoké školy ale vyplácejí i milion
-
Londýnské letiště Heathrow bude celý pátek zavřené. Dopravu ochromil požár rozvodny