Labe má být do roku 2030 splavné z Pardubic do Hamburku, dohodlo se Česko a Německo

23. červenec 2021 09:15

Nová smlouva České republiky se Spolkovou republikou Německo má do roku 2030 zajistit splavnost Labe z Pardubic až do Hamburku. Informoval o tom server zdopravy.cz. Otevírá se tím znovu otázka problematického úseku vodního toku u Přelouče. Nesplavné jsou tam zhruba tři kilometry trasy, a jak je překonat, se řeší už přes dvacet let.

O splavnění Labe až do Pardubic se mluví opravdu už dlouhé roky. Podle serveru zdopravy.cz je změna v tom, že zatím neexistoval mezi oběma zeměmi žádný závazný dokument o lodní dopravě na Labi. U jiných důležitých vodních cest v Evropě, jako je třeba Dunaj nebo Rýn, jednotlivé státy mezi sebou dohody mají.

Na necelých zhruba tisíci kilometrech z Pardubic do Hamburku jsou problematické jen dva několikakilometrové úseky a oba jsou v Česku. Jeden je mezi Ústím nad Labem a státní hranicí, druhý je pak u Přelouče. V Německu Labe „steče“ na cestě do moře jen o 115 výškových metrů, takže tam nejsou potřeba jezy a Labe je tam splavné v celé délce.

Šetrnější varianta

Ředitelství vodních cest (ŘVC) dlouhé roky připravovalo variantu s dlouhým plavebním kanálem přes chráněné území Slavíkových ostrovů a teď i evropsky významnou lokalitu Louky u Přelouče. Po dlouhém řízení a protestech ekologů nedostalo ŘVC výjimku, a tak tuto variantu opustilo. Ve hře je teď prý šetrnější varianta.

„Oproti původnímu řešení se snažíme zredukovat dopady do těchto chráněných lokalit. To znamená více řešit splavnění v korytě řeky. Plavebnímu kanálu se nevyhneme, ale bude kratší,“ řekl zástupce ředitele Ředitelství vodních cest Jan Bukovský. Problematický úsek kolem Přelouče má asi tři kilometry.

Psychologický boj?

Proti plavebnímu kanálu u Přelouče hlasitě protestovaly ekologické organizace. Hlavním problémem tam byla především trasa, kudy měl plavební kanál vést - právě přes chráněná území. Navíc podle předsedy hnutí Děti Země Miroslava Patrika není u splavnění Labe do Pardubic doložený veřejný zájem.

„Celá ta věc s tou smlouvou má podle mě jenom psychologický význam, protože nelze dopředu předjímat, že by se u nás porušovaly zákony na ochranu přírody a krajiny a hlavně se musí dokládat veřejný zájem a jeho převaha,“ řekl Patrik.

ŘVC má podle Miroslava Patrika stále několik možností, jak Labe přes Přelouč splavnit, ale nejlepší by podle něj bylo to nedělat vůbec. Navíc upozornil, že na kanál u Přelouče a jez u Děčína, což je ten druhý problematický úsek, už stát vynaložil přes miliardu korun, ale stavby jsou zatím na bodu nula.

autor: Josef Ženatý
Spustit audio

Související