Studenti zakládají fiktivní firmy. Přičichnou tak k podnikání

3. březen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Velký úspěch má fiktivní studentská firma zaměřená na prodej potřeb pro výrobu cukrové vaty

I živnostníci se svou práci musí někde naučit. Než založí skutečnou firmu, můžou si její obecné fungování osahat ve škole. Jde to třeba ve Vysokém Mýtě.

Nejdřív se společníci musí shodnout na předmětu podnikání. Důležité taky je, aby si rozdělili role. Šéf může mít k ruce asistentku, v provozu taky bývá účetní, marketingové anebo právní oddělení.

Do školy jako do práce

„Když se firma založí, funguje dva roky. Vzniká na konci druhého ročníku v rámci týdenní blokové výuky. Studenti si vyzkouší práci od osmi do odpoledne. Ve třetím ročníku to je koncipováno tak, aby to bylo co nejvíc intenzivní. Po ukončení činnosti fiktivní firma zaniká,“ říká ředitelka Střední školy podnikání Vysoké Mýto Jitka Chládková.

Čtěte také

Podle ní projekt fiktivních firem začal v Německu v roce 1975 jako součást rekvalifikace na úřadech práce. „K nám se dostal až v roce 1992. My jsme se jako škola rozhodli tento zajímavý předmět zařadit do výuky v roce 2010. Začátky pro nás byly velmi obtížné. Na první veletrh jsme vyjeli jenom laicky připravení, měli jsme ručně udělanou nástěnku, ale přesto jsme vyhráli. V roce 2014 jsme už pořádali svůj veletrh.“

Za tu dobu fiktivní firmy v Mýtě měly různé zaměření. „Byla to firma na prodej osobních aut, reklamní agentura, prodávali jsme výrobky z kozího mléka, sushi, zabývali jsme se návrhy kuchyní, výrobou dřevěných štítů a podobně.“

Sladká společnost

Velký úspěch teď hlásí firma zaměřená na prodej potřeb pro výrobu cukrové vaty. „Díky nim se dá připravit v pohodlí domova. Na začátku jsme dostali skripta, kde byla charakteristika jednotlivých profesí podle vlastností. Mým úkolem je rozdělovat práci a koordinovat zaměstnance,“ přibližuje situaci šéfka studentské firmy Eliška Valášková. Po vítězství na domácím Regionálním veletrhu fiktivních firem dokázali vysokomýtští ovládnout i Mezinárodní veletrh v Olomouci.

Ředitelka Střední školy podnikání Vysoké Mýto Jitka Chládková se studentkou Eliškou Valáškovou
autor: Jakub Malý
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová